گزارش رویداد

در دومین کنفرانس بازاریابی محتوایی چه گذشت؟

در این پست برخی از نکات مطرح شده در دومین کنفرانس بازاریابی محتوایی رو منعکس می‌کنم. این پست برگرفته از توییت‌هائیه که در این رشته‌توییت با اکانت کنفرانس و در حین برگزاری رویداد زدم. هشتگ اختصاصی رویداد #cmconf99 بود و کل UGC توییتریش رو می‌تونید در این لینک ببینید.

توی این کنفرانس عادل طالبی، رضا واعظی، یوسف فراهانی، آرمان صفایی، حسین وحدانی، حمیدرضا اعتدال‌مهر، مونا دژبان، جلال سمیعی، مرتضی شجاعی اصل، احسان طریقت، عادله قدسی‌زاده، ابی زندی و محمدرضا فقیهی سخنرانی داشتند. پنلی هم با موضوع «قیمت تولید محتوا» با حضور مصطفی لامعی، میلاد اسلامی‌زاد، ابراهیم هاشمی، مهدی زارع یزدی و فرید عباسی برگزار شد.

عکس‌های کنفرانس رو که در گزارش می‌بینید مهدی برهمندپور گرفته که همینجا ازش تشکر می‌کنم.

عادل طالبی:

1. چرا وقتی می‌خوایم چند تا صفحه شبکه اجتماعی از کسب‌وکارها نام ببریم که به خوبی محتوا تولید کردند، نمی‌تونیم؟ سعی می‌کنم ایرادهایی رو که در این زمینه در خودم پیدا کردم، توی این ارائه برای شما بگم.

2. «عدم آگاهی از انواع محتوا» یکی از مشکلات ما در تولید محتواست. «متن» فقط یکی از انواع محتواست. تا ۱۱۳ نوع محتوا برشمرده شده توی سایت‌های مختلف. متاسفانه با این انواع آشنا نیستیم.

3. اینکه یکی نویسنده خوبیه، لزوما تولیدکننده محتوای خوبی نیست. باید تولیدکننده محتوا رو درست تعریف کنیم. علاوه بر این فهم درستی از «بازاریابی» و «مهارت‌های نرم» نداریم.

4. بخش قابل‌توجهی از زمان تولیدکننده محتوا باید به «شبکه‌سازی» اختصاص پیدا کنه. بخش عمده‌ای از مشکلات ما نداشتن «صنف» هست و همین باعث شده کارفرماها بدعادت بشن.

5. اگه توان «توزیع محتوا» نداریم شاید بهتر باشه زمان خودمون رو صرف تولید محتوا نکنیم.

6. محتوا از جنس «خلق» هست و همین باعث می‌شه بعضی‌وقتا «مغرور» و «انتقادناپذیر» بشیم که این یکی از آسیب‌های تولید محتواست.

7. ترس‌های بیهوده بین ما محتواکارها کم نیست. «ترس از آزموده شدن»، «ترس از مقایسه شدن» و «ترس از مورد انتقاد واقع شدن» از این ترس‌هاست.

عادل طالبی:

8. در بسیاری از موارد محتوای غیرکاربردی تولید می‌کنیم و به محتوامون آب می‌بندیم. می‌دونیم که عموما برای مخاطب محتوا تولید نمی‌کنیم.

9. کارفرماها سنجه‌های محتوایی رو نمی‌شناسند و عموما بر کمیت تمرکز دارند تا کیفیت. یکی دیگه از مشکلات کارفرماها مشکل copy-paste هست. یک چیز رو می‌بینند و می‌گن همین رو می‌خوام.

فایل ارائه عادل طالبی با موضوع «محتوای آموزشی، آموزش محتوایی» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

رضا واعظی:

10. «پویایی در محتوا» کابوس خیلی از کسب‌وکارهاست چون دوست دارند یک مسیر ثابت رو طی کنند. البته پویایی در محتوا به این معنا نیست که هیچ مسیر روشنی وجود نداشته باشه بلکه به معنی آمادگی برای تغییراته.

11. اگه در تولید محتوا همیشه بخوایم یک مسیر ثابت رو طی کنیم ممکنه Fast Followerها محتوای ما رو کپی کنند یا در بهترین حالت بنچمارک کنند و شبیه‌ش تولید کنند.

12. کسی که بتونه به ترندهای ثابت محتوا یک نوآوری جدید اضافه کنه برنده است. این می‌شه همون «پویایی در محتوا» که می‌خوام در موردش صحبت کنم.

13. اینکه بدونیم چه ساعتی پست بذاریم یا سایر نکات فنی مهمه ولی کسی که می‌خواد پویایی در محتوا داشته باشه باید بره سراغ «مهارت‌های نرم». اگه بدونم چطور باید حرفم رو بیان کنم شاید زمان پست‌گذاری اونقدرا مهم نباشه.

14. اگه تخصصی داریم می‌تونیم وارد عرصه تولید محتوا بشیم ولی همیشه باید بدونیم که چطوری پیام‌مون رو به مخاطب منتقل کنیم. این مساله نباید وابسته به داغ بودن یک بازار خاص مثل بورس باشه.

15. کم‌کم اکسپلور داره پر می‌شه از حرف‌های یکسان و مدل‌های یکسان. کسی می‌تونه موفق باشه که مخاطب رو به Life Cycle بعدی ببره. من باید اونقدر بروز باشم که در مورد یک مساله جدید صحبت کنم.

16. ترند جدید اینه که باید بتونیم خودمون باشیم تا توانایی‌هایی که داریم ارائه بدیم. نباید بترسیم. بعضی‌وقتا حتی ایرادهای یک سخنران می‌تونه اون رو بولد کنه.

فایل ارائه رضا واعظی با موضوع «پویایی در محتوا» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

یوسف فراهانی:

17. «جوک خوب و بد نداریم، جوک‌گوی خوب و بد داریم». امروز فقط می‌خوام در مورد این جمله از فیلم ورود آقایان ممنوع صحبت کنم.

18. دنیای امروز ما دنیای Whatها نیست، دنیای Howهاست. حرف‌های خوب مهم نیست، خوب حرف زدن مهمه و کسی برنده است که حرفای خوب رو خوب ارائه کنه.

یوسف فراهانی:

19. مهم نیست داستان برند یا محصولت چی باشه، مهم اینه که چطوری داستانت رو عرضه می‌کنی. استیو جابز به نحو احسن داستان محصولات اپل رو ارائه می‌کرد. ویدیو رونمایی آیفون رو برید ببینید تا این مساله براتون روشن بشه.

یوسف فراهانی:

20. ما مشتاق فرم نیستیم، بنده فرم هستیم. ما بعضی‌وقتا یه مسیر زیادی رو می‌ریم تا از سوپرمارکتی خرید کنیم که صاحبش بهتر بهمون سلام می‌کنه. اون ماست رو می‌شه از سوپر نزدیک‌تری هم خرید. «احترام» خودش یک نوع فرمه.

یوسف فراهانی:

21. برندهایی برنده‌اند که برای مخاطب احترام قائل بشن و محتواشون رو در یک لباس شکیل به مخاطب ارائه کنند.

22. پیام این بود: «مک‌بوک‌ایر یک لپ‌تاپ فوق ظریفه». فرم چی بود؟ اینکه این محصول توی یک پاکت عرضه بشه. همینه که می‌گیم «فرم» خیلی مهمه.

یوسف فراهانی:

23. «چه‌ها» الزام کار محتواست. مهم «چگونگی»ها در ارائه محتواست. فرم و محتوا باید در رقص با هم باشند.

24. توصیه می‌کنم «نیمه‌نهایی نباشید». من چطوری می‌تونم در مورد اسلایدهای شما نظر بدم که اسم فایلش رو گذاشتید «۲»؟ اگه ادعا می‌کنیم کارشناس محتوا هستیم باید حواس‌مون به فرم ارائه محتوامون باشیم.

25. لطفا اینستاگرام‌ها رو توی لینکدین‌ها نریزید. هر چند همه این‌ها شبکه اجتماعیه ولی محتوای اختصاصی و فرم اختصاصی برای بستر اختصاصی لازمه.

فایل ارائه یوسف فراهانی «وقتی محتوا روی فرم است!» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

فرید عباسی:

26. بازار محتوا ده‌ها برابر از سال‌های پیش بیشتر شده ولی نمی‌شه حجم دقیقی از بازار ارائه داد. کسب درآمد از حوزه محتوا در سال‌های آینده بیشتر هم خواهد شد.

میلاد اسلامی‌زاد:

27. اینقدر حجم بازارمحتوا زیاده که همه افرادی که در این حوزه هستند فقط بخش کوچکی رو فعال کردند و البته متر و معیار دقیقی برای اندازه‌گیری حجم بازار نداریم.

مهدی زارع سریزدی:

28. شکل‌گیری پلتفرم‌های تولید محتوا مثل نویسش و فرامحتوا نشون می‌ده که حجم بازار محتوا خیلی بزرگه.

ابراهیم هاشمی:

29. با توجه به بحران کرونا پیش‌بینی می‌شه بازار محتوا بزرگ‌تر از چیزی که الان هست بشه. به نظرم بازار محتوا یک بازار ۷۰۰ ۸۰۰ هزار میلیاردیه که البته ما بخش کوچیکیش رو فعال کردیم.

فرید عباسی:

30. کسی که در حوزه محتوا فریلنسر می‌شه می‌تونه دو سه برابر پایه قانون کار کسب درآمد کنه به شرط اینکه به صورت جدی و حرفه‌ای فعال باشه.

مهدی زارع سریزدی:

31. نقدی که به همکاران خودمون دارم اینه که ما حرفه‌ای شدن رو به تازه‌کاران یاد نمی‌دیم و همیشه به فکر فروختن آموزش‌ها و پکیج‌های خودمون هستیم. در مورد آینده کار در حوزه محتوا توضیحی به افراد جدید داده نمی‌شه.

میلاد اسلامی‌زاد:

32. تعداد رزومه‌هایی که ما از کسانی که با عنوان شغلی «کارشناس محتوا» یا «متخصص محتوا» داریم خیلی زیاده ولی واقعیتش با وجود محتوای آموزشی زیاد در این حوزه، دغدغه یادگیری کمه. از سمت دیگه کارفرماها هم توقع‌های زیاد و غیرتخصصی دارند.

مهدی زارع سریزدی:

33. مسیر شغلی برای کسی که قراره فعالیتش رو در حوزه محتوا شروع کنه روشن نیست و فرهنگ‌سازی نشده که البته با رویدادهایی مثل این رویداد این مساله تا حدی بهبود پیدا می‌کنه.

ابراهیم هاشمی:

34. ما زمان زیادی رو برای غربالگری رزومه‌ها انجام می‌دیم و افرادی که به‌روز باشند، مطالعه زیادی داشته باشند و خوب بنویسند کم پیدا می‌شه. با اینحال فریلنسرهایی داریم که ۵ تا ۱۲ تومن از تولید محتوای متنی کسب درآمد دارند.

35. بازار، فریلنسر و سواد دو طرف از حوزه بازاریابی محتوایی سه عاملی هست که در تعرفه‌ها تاثیر می‌ذاره.

36. تعداد منابعی که متن از اون‌ها ترجمه شده، داستان‌سرایی، تیترنویسی، خود شخص فریلنسر و عواملی از این دست در قیمت‌گذاری محتوا تاثیر می‌ذاره.

مهدی زارع سریزدی:

37. از یک پاراگراف به پاراگراف بعدی رفتن بعضا خیلی سخته در خوندن متن‌های فعلی. بعضی‌وقتا همین مساله باعث می‌شه بری متن انگلیسی رو بخونی. این کم بودن کیفیت محتوا خودش نشون می‌ده چقدر فرصت‌های زیادی داریم برای تولید محتوا.

فرید عباسی:

38.اینکه بعضی شرکت‌ها در اطلاعیه شغلی‌شون می‌نویسند «کارآموز تولید محتوا» نشون می‌ده احتمالا کار محتوا رو به عنوان یک تخصص قبول ندارند. اگه کیفیت کار محتوا با توجه به پرسونای کسب‌وکار بالا باشه، آورده خیلی خوبی داره.

میلاد اسلامی‌زاد:

39. اشتباهی که کسب‌وکارها در مورد «کیفیت محتوا» دارند شمردن تعداد یک کلمه کلیدیه. اشتباه دیگه شمردن تعداد محتواست به این معنا که هر چی بیشتر محتوا تولید بشه بهتره. همین باعث می‌شه تولیدکننده محتوا هم خودش رو با این شاخص‌ها هماهنگ کنه.

مهدی زارع سریزدی:

40. زیاد شدن پلتفرم‌های واسط در تولید محتوا فرصت خوبیه تا بتونیم استانداردها و متریک‌های درست سنجش کیفیت محتوا رو به کسب‌وکارها آموزش بدن. صرفا کسب یک حاشیه سود از واسطه‌گری کافی نیست و این پلتفرم‌ها باید با مشاوره درست فرهنگ‌سازی کنند.

میلاد اسلامی‌زاد:

41. اگه دیجی‌کالا رو بذاریم کنار، کیس‌استادی زیادی در زمینه تولید محتوای باکیفیت نداریم‌ حتی در رسانه‌های آی‌تی‌مون. بیشتر محتواها بیشتر با هدف سئو شدن نوشته شده. با این وضعیت چطوری کسب‌وکارها می‌تونند بگن دقیقا چه محتوایی می‌خوان؟

فرید عباسی:

42. حوزه‌ای مثل Affiliate Marketing زمینه‌ای هست که باعث می‌شه تا ۵ سال آینده بازار محتوا رونق بیشتری پیدا کنه چون افراد می‌تونند با تولید محتوای باکیفیت و از منزل کسب درآمد جدی داشته باشند.

مهدی زارع سریزدی:

43. مثالی نداریم از نویسنده‌ای که درآمد بالایی از تولید محتوا داشته باشه و کسب درآمد با کلمه‌ای ۲۰ یا ۳۰ تومن نمی‌تونه افراد رو ترغیب به تولید محتوای باکیفیت کنه‌. متاسفانه بازار برای هر کلمه ارزش واقعی قائل نیست.

مصطفی لامعی:

44. شاید بشه با تشکیل کنسرسیومی از تولیدکنندگان محتوا و پلتفرم‌ها به یک زبان استاندارد و تصویر روشن از کیفیت محتوا رسید و در بلندمدت فرهنگ‌سازی کرد.

ابراهیم هاشمی:

45. قارچی شدن کسب‌وکارهای پلتفرمی در تولید محتوا و نداشتن مرامنامه مشخص نه تنها به تولدکنندگان محتوا آسیب زد بلکه برای مشتریان هم مضر بود.

میلاد اسلامی‌زاد:

46. نیاز اینکه بخوایم بریم به سمت یک نهاد بالادستی که برای قیمت‌گذاری تصمیم بگیره داره حس می‌شه ولی اینکه چه کسانی توی اون نهاد تصمیم‌گیرنده باشند مساله بعدیه که چالش‌برانگیزه.

ابراهیم هاشمی:

47. ما خودمون سنجه دقیقی برای اینکه فریلنسر خوب در زمینه محتوا چیه نداریم. قاعدتا میزان توانایی، ارزش کار رو معلوم می‌کنه و نمی‌شه بر اساس یک شاخص استاندارد مثل سابقه بیمه تصمیم‌گیری کرد. برای فهم سنجه درست نیاز داریم یک فرآیندی رو طی کنیم.

مهدی زارع سریزدی:

48. فریلنسر ما باید با آزادی خیال بتونه محتوای باکیفیت تولید کنه ولی در حال حاضر فریلنسر باید ۱۲ ساعت پشت سیستم باشه تا بتونه به یک درآمد مناسب برسه.

ابراهیم هاشمی:

49. برای بعضی پروژه‌های خارجی می‌شه به ازای نوشتن هر کلمه انگلیسی ۱۰ تا ۱۵ سنت کسب درآمد کرد و بازار جذابیه.

آرمان صفایی:

50. ریپورتاژ آگهی یکی از انواع تبلیغات همسان هست که با محتوای رسانه شباهت داره و تبلیغ برای کسب‌وکار هم محسوب می‌شه.

51. ۵ برندی که بیشترین رپورتاژ آگهی رو در سال‌های گذشته داشتند این برندها هستند 👇 که بیشتر با هدف برندینگ و گرفتن بک‌لینگ باکیفیت اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی کردند.

آرمان صفایی:

52. گردشگری، آی‌تی، خودرو و خدمات مربوط به کسب‌وکارها حوزه‌هایی بودند که بیشترین حجم رپورتاژ آگهی رو داشتند.

53. این چند رسانه بیشترین تقاضا رو در چند ماه گذشته برای انتشار رپورتاژ آگهی داشتند 👇

آرمان صفایی:

54. ساعات اداری بهترین ساعت برای انتشار رپورتاژ آگهی بین بازدیدکنندگان دسکتاپه ولی اگه موبایل رو هم لحاظ کنیم ساعات انتهایی شب رو هم باید در نظر گرفت.

آرمان صفایی:

55. ۴ توصیه برای بهتر شدن رپورتاژ از نظر من ایناست:

۱. رعایت اصول خبرنویسی

۲. خلق ارزش برای رسانه

۳. توجه به سبک نگارش و ادبیات رسانه

۴. ننوشتن تیتر فریبنده

56. یکی از نمونه‌های خوب کمپین رپورتاژ آگهی ایران‌رنتر (لندو) بوده که کسب اعتبار خوبی از رسانه‌ها کرد 👇

فایل ارائه آرمان صفایی با موضوع «رپورتاژ خوب، رپورتاژ بد» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

حسین وحدانی:

57. اگه «بستر انتشار محتوا» متناسب با محتوا نباشه، محتوا موفق عمل نمی‌کنه. «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد». مثلا آوردن محتوای اینستاگرامی به توییتر چالش‌برانگیزه تا جایی که حتی اگه یه فرد بخواد عکسی از خودش بذاره بعضی‌وقتا عذرخواهی می‌کنه.

58. نمونه اینکه باید به «بستر محتوا» توجه کنیم توییت زیره 👇 به همون تعداد افرادی که این توییت رو تحسین کردند، افرادی ازش انتقاد کردند و گفتند چرا شهرستانی بودن در مقابل تهرانی بودن قرار گرفته‌.

حسین وحدانی:

59. محتوای دیگه‌ای که نمونه بی‌توجهی به «بستر» انتشار محتواست این توییته 👇 افراد زیادی خاطراتی که در موقعیت مکانی این کسب‌وکار رخ داده یادآوری کردند برخلاف اون‌چیزی که متن توییت می‌خواست.

حسین وحدانی:

60. چیزی که در زمینه بازاریابی محتوا خیلی اهمیت داره اینه که آدم‌ها «درباره ما» یا «به بهانه ما» حرف بزنند. آدم‌ها عاشق ارتباط برقرار کردن و گفتگوی دسته‌جمعی هستند با هر نگاه و تفکری که داشته باشند.

61. لست‌سکند مسابقه‌ای در مورد محبوبیت غذاها در توییتر برگزار کرد که باعث شد آدم‌ها در مورد غذاها صحبت کنند. حتی کسانی که به نتایج اعتراض داشتند دوباره بحث غذا رو باز کردند. این محتوا بهانه گفتگو کردن شد و به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفت.

62. علاوه بر توجه به Content و Context باید کاری کنیم که Communication ایجاد بشه. ضرب این فاکتورها در هم باعث می‌شه فعالیت‌های محتوایی موفق‌تری داشته باشیم.

فایل ارائه حسین وحدانی با موضوع «معادله موفقیت در استراتژی محتوا» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

حمیدرضا اعتدال‌مهر:

63. بر اساس بررسی‌ای که انجام دادیم، عواقبی که در نتیجه برخی قراردادها بین کسب‌وکارها و سئوکارها به وجود اومده، این موارده 👇

حمیدرضا اعتدال‌مهر:

64. اگه بخوایم «سئوکار» رو به عنوان یک جایگاه شغلی در دنیا بررسی کنیم می‌بینیم که این افراد متخصصینی هستند که در کنار «تیم مارکتینگ» با کسب‌وکارها تعامل دارند، نه اینکه به صورت مستقیم با کسب‌وکار قرارداد ببندند.

65. اینکه فکر کنیم که در جایگاه سئوکار صرفا با ارتقا کلمات کلیدی می‌تونیم خدمتی به کسب‌وکار بدیم تفکر اشتباهیه و تبعات بدی برای اون کسب‌وکار داره. با کمال احترام به نظر من سئوکار به تنهایی یک شغل نیست.

فایل ارائه حمیدرضا اعتدال‌مهر با موضوع «سئو، مسیر درست یا بیراهه؟» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

مونا دژبان:

66. برای شناسایی مشتری واقعی در دنیای فریلنسینگ باید به موارد زیر توجه کنیم 👇

مونا دژبان:

67. مشتری مناسب شما با استاندارهای شما هماهنگ می‌شه. مثلا شما می‌گید من فقط در این موضوع خاص و با این حجم خاص کار می‌کنم و مشتری مناسب با این استاندارد هماهنگ می‌شه.

68. ممکنه مشتری نامناسب فقط برای شما نامناسب باشه ولی برای فرد دیگه‌ای مناسب باشه. با این‌حال با معیارهای زیر می‌تونید مشتری نامناسب رو شناسایی کنید 👇

مونا دژبان:

69. اگه مشتری نامناسبی داشتید و خواستید اعتبارتون خدشه‌دار نشه با اون مشتری وارد بحث نشید و دعوا نکنید. توجه کنید که فقط لازمه یک رشته‌توییت در مورد کار شما توسط اون فرد منتشر بشه و این بدگویی اعتبار شما رو زیر سوال ببره.

70. برخی از توقعات غیرواقعی فریلنسینگ این موارده که باید ازش اجتناب کنید 👇

مونا دژبان:

71. نیمی از موفقیت فریلنسینگ در گرو کیفیت کاره و نیم دیگه در گرو «خوش‌قولی». اگه محدودیت زمانی دارید از همون اول زمان مناسب انجام اون کار رو به مشتری اعلام کنید.

72. در دادن تعهدهایی مثل ویرایش و بازبینی دقیقا مواردش رو مشخص کنید. حواستون باشه دارید روی چه ساختاری تعهد می‌دید. با درست کردن یک فرم و مشخص کردن همه موارد به صورت دقیق می‌تونید از توقعات نابجای مشتری جلوگیری کنید.

73. در فریلنسینگ باید هر روز دنبال یک مهارت جدید باشید. شما وقتی کار فریلنسینگ می‌کنید باید چند تخصص مختلف مثل اطلاع از مسائل مالی، نحوه مذاکره، داشتن پروفایل شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای و ..‌. رو همزمان داشته باشید.

فایل ارائه مونا دژبان با موضوع «محتوا و فریلنسینگ؛ راستی‌ها و ناراستی‌ها» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

جلال سمیعی:

74. بعضی از کسب‌وکارهایی که با یک «بسته محتوا» تلاش دارند پیامی به مخاطب منتقل کنند متوجه تفسیری که از پیام می‌شه نیستند چون به کل عناصر و المان‌های تولید و انتشار پیام آگاهی ندارند.

75. وقتی یک بحران روابط عمومی پیش میاد خیلی از آدم‌های اون سازمان حتی مدیران ارشد، داستان اون سازمان رو نمی‌دونند. کارشناسانی که محتوا رو تولید کردند هم از داستان و FAQ سازمان اطلاع ندارند.

جلال سمیعی:

76. خیلی از رویدادها و همایش‌ها با پیش‌خبرها شروع می‌شه ولی تولید محتوای بعد از رویداد به فراموشی سپرده می‌شه. در این رویکرد به محتوا به چشم یک دارایی که می‌تونه مخاطبان بیشتری در آینده با سازمان همراه کنه، توجه نمی‌شه.

77. یکی از گرفتاری‌ها در استراتژی استفاده از محتوا برای روابط عمومی بیشتر از بایدها، نبایدهایی هست که باید بهش توجه کنیم ولی حواسمون بهش نیست.

78. خیلی از موقع‌ها تعریف روابط عمومی تخفیف دادن این مفهوم به یکسری کارهای اجراییه که اتفاقا این موارد در بحران هیچ کمکی به سازمان نمی‌کنه. همه افراد سازمان باید یک بار با خودشون مرور کنند و ببینند آیا می‌تونند داستان سازمان رو تعریف کنند؟

فایل ارائه جلال سمیعی با موضوع «تکه محتوا در پازل تصویر برند» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

مرتضی شجاعی اصل:

79. هر چند باید در شبکه‌های اجتماعی «ارتباط» برقرار کنیم اما برقراری «رابطه» اهمیت بیشتری داره.

80. سه تئوری مبنایی در شناخت انگیزه‌های مخاطبان در تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی وجود داره که این موارده👇

مرتضی شجاعی اصل:

81. انگیزه‌هایی که کاربران برای تولید محتوا برای برندها دارند این موارده 👇 که شناخت اون‌ها برای کسب‌وکارها مهمه.

مرتضی شجاعی اصل:

82. اگه دنبال افزایش فروشیم شاید بهتر باشه که نوشتن Review رو تبلیغ کنیم. اگه دنبال Engagement هستیم بهتره بریم سراغ اینستاگرام‌ و … پس با توجه به هدف تولید UGC باید بریم سراغ بستر مناسبش.

83. پاداش‌هایی که برای تولید UGC درنظر می‌گیریم موتور محرک‌های مهمی برای موفقیت کمپین هستند 👇

مرتضی شجاعی اصل:

84. تشکیل گروه‌های بتا با ارائه آفرهای خاص می‌تونه برای تولید محتوا در کمپین UGC انگیزه‌بخش باشه 👇

مرتضی شجاعی اصل:

85. کمپین UGC باید در مورد «مخاطب» شما باشه نه در مورد «برند» شما. اون‌ها باید در مورد خودشون محتوا تولید کنند البته شما باید با ظرافت خاصی کمپین رو طراحی کنید تا اونا از شما هم یاد کنند.

فایل ارائه مرتضی شجاعی اصل با موضوع «وقتی مخاطبان برای برندها محتوا تولید می‌کنند! (UGC)»  رو می‌تونید در این لینک ببینید.

احسان طریقت:

86. پادکست پرچم سفید روایتی از تلخ‌ترین مسائل تاریخ بشره به نام جنگ که خیلی چیزها می‌تونه به ما یاد بده. من تصمیم گرفتم در مورد این درس تاریخی پادکست تولید کنم و می‌خوام نکاتی از تجربه‌م بهتون بگم.

87. من «پرچم سفید» رو در خونه و تنها ضبط می‌کنم چون فهمیدم که بازی و اکتی که در حال ضبط کردن دارم در تنهایی بهتر انجام می‌شه.

88. از من می‌پرسند کی اسپانسر بگیریم؟ پادکست رو برای اسپانسر نسازید. پادکست رو برای خودتون بسازید. شاید یک روز اسپانسری پیدا بشه ولی شایدم نشه.

89. تجهیزات برای ساختن پادکست زیاد اهمیت نداره بلکه داستان و روایتی که دارید تعریف می‌کنید باید بتونه در زندگی افراد تاثیرگذار باشه. خرید تجهیزات رو نفی نمی‌کنم ولی به مرور بخرید.

احسان طریقت:

90. کامنت‌های مثبت و منفی اهمیت زیادی دارند ولی نباید روی مسیر تولید پادکست تاثیر زیادی بذارند. چیزی که اهمیت بیشتری داره آمار پادکسته.

91. هیچ‌وقت نقطه مطلوبی نیست که بگیم که اگه به این نقطه برسیم پادکست ارزش انتشار داره. هیچ‌وقت بهترین نمی‌شیم و همیشه برای بهتر شدن فرصت داریم.

92. بهار پادکست داره به خزان پادکست می‌رسه. خیلی ریزش داشتیم. لزوما فرمی از محتوا که شما باهاش می‌تونید ارتباط برقرار کنید پادکست نیست. شاید تولید ویدیو یا انواع دیگه محتوا برای شما بهتر باشه.

93. مزه‌ای که به متنی که از قبل برای پادکست نوشتیم اضافه می‌کنیم خیلی کمک می‌کنه روایت خسته‌کننده نشه. این مزه‌ها رو به صورت کد می‌شه در متن نوشت تا در جای مناسب به کار برد.

فایل ارائه احسان طریقت با موضوع «صدا، میکروفون، حرکت» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

عادله قدسی‌زاده:

94. خود داده‌ها خیلی حسی در مخاطب ایجاد نمی‌کنند و این خیلی هنرمندانه است که با Data Storytelling، پیام داده‌ها رو به مخاطب منتقل کنید.

95. یکی از مهمترین موارد در داستان‌سرایی برای برند اینه که مشتری «قهرمان» داستان باشه. باید به مشتری بگید که چه ارزشی براش خلق کردید مثلا جواهری زمردیان با شعار «داستان‌های عاشقانه از ۱۲۵۰» گفته که من سال‌ها در کنار داستان‌های عاشقانه شما بودم.

عادله قدسی‌زاده:

96. پلتفرم‌ها معمولا بسترهایی هستند که دو یا چند گروه از افراد رو به هم می‌رسونند. دست‌به‌دست و کشمون از کسب‌وکارهایی هستند که وقتی به سایت‌شون می‌رید می‌تونید داستان تولیدکنندگان رو بخونید. کشمون در توضیحات محصول به خوبی از داستان استفاده کرده.

97. داستان‌های موفقیت برای کسب‌وکارهای B2B می‌تونه خیلی موثر باشه. «ابرآروان» و «همکاران سیستم» از کسب‌وکارهایی هستند که به‌خوبی داستان‌های موفقیت‌شون رو تعریف کردند. این نمونه‌ها رو می‌تونید در سایت‌هاشون بخونید.

98. تپسی می‌تونست از کنار اتفاقی که اخیرا براش افتاد رد بشه اما با ساختن یک ویدیو و گفتن «داستان» ماجرا با پخش صدای پشتیبانی اعلام کرد که همیشه در کنار مشتریانش هست.

فایل ارائه عادله قدسی‌زاده با موضوع «چطور قصه بگوییم که مخاطب خوابش نبرد؟» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

ابی زندی:

99. وقتی پای ویدیو میاد وسط باید همه حواست کامل به محتوا باشه و همین باعث شده ویدیو بیشتری درگیری رو در مخاطب به وجود بیاره. علاوه بر این، ویدیو بیشتر در خاطر مخاطب می‌مونه. گفته شده ویدیو به فروش هم نزدیک‌تره.

100. آمار جذابی از اهمیت تولید محتوای ویدیویی رو می‌تونید در این اسلاید ببینید 👇

ابی زندی:

101. برای هر ویدیو که می‌خوایم بسازیم باید «استراتژی» داشته باشیم. باید بدونیم «چرا»، «برای چه برندی»، «برای چه مخاطبی»، «با چه کانال انتشاری»، «در چه زمان انتشاری»، «با چه هدفی» و … داریم ویدیو رو تولید می‌کنیم.

102. محتوای ویدیویی باید با شخصیت برند سنخیت داشته باشه. علاوه بر این، ویدیو باید روایتگر باشه و نباید صرفا تبلیغاتی باشه. اون روایته که می‌تونه برای مخاطب ارزش خلق کنه، نه خود تبلیغات.

103. کیفیت بصری در تولید محتوای ویدیویی خیلی مهمه. این کیفیت باعث می‌شه که مخاطب احساس کنه داریم بهش اهمیت می‌دیم. مثلا ما برای تولید ویدیو لاکیدو کاله ۸۰ میلیون تومن خرج کردیم.

104. فراخوان عمل (CTA) خیلی مهمه. حتما بعد از ویدیوها باید به مخاطب بگیم ازش چی می‌خوایم؟ این مسأله باعث می‌شه اینگیجمنت مخاطب با ما زیاد بشه.

ابی زندی:

105. توجه به ترندهای روز که برای مردم دغدغه شده می‌تونه به دیده شدن ویدیوهای تبلیغاتی کمک کنه چون آدم‌ها باهاش همذات‌پنداری می‌کنند.

106. بعضی از مشکلات محتوای ویدیویی در فضای تبلیغات ایران این موارده 👇

ابی زندی:

107. کنایه، تلویح و پارودی ساختن خیلی می‌تونه به موفقیت ویدیو کمک کنه. نکته دیگه استفاده درست از حضور اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها در ویدیو هست که به دیده شدن ویدیو کمک می‌کنه.

فایل ارائه ابی زندی با موضوع «در باب محتوای ویدئویی» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

محمدرضا فقیهی:

108. من می‌خوام امروز یه خط بزرگ روی Creativity بکشم و از «چیز» صحبت کنیم چون همیشه بهم می‌گفتند: می‌شه یه «چیزی» برای ما تولید کنی؟ واقعا دیدم که سال‌هاست دارم «چیز» تولید می‌کنم.

109. یه روز پاک‌کن‌ها با هم تصمیم گرفتند توی سر هر مدادی یک پاک‌کن بذارند تا سوار ذهن مدادها بشن و هر چی خواستند رو پاک کنند. اونا نتیجه گرفتند. ما همیشه برای غلط ننوشتن یک پاک‌کن بزرگ توی ذهن‌مون داریم. «باید» و «نباید» همون پاک‌کن ذهن ماست.

110. برای رسیدن به «چیز»، بیاین همه با هم «آیدگرا» باشیم به جای اینکه «بایدگرا» یا «نبایدگرا» باشیم.

111. من فعال حقوق عقب افتاده انتخابم. ما به انتخاب‌های آزادانه‌مون بدهکاریم. باید و نبایدها جلوی این انتخاب‌ها رو گرفتند.

محمدرضا فقیهی:

112. در نام‌گذاری (Naming) باید هوشمندانه عمل کنیم چون مردم به این موارد توجه می‌کنند و این مساله قدم اول در برندینگه. من با جابجایی دو حرف Podcast، اسم «پاک‌دست» رو برای پادکستم انتخاب کردم.

محمدرضا فقیهی:

113. دیدم آدم‌ها دارند به همه چیز گیر می‌دن ولی هیچ‌کس به پِی گیر نمی‌ده. چون مفهوم «پیگیری» مهمه من فقط می‌خوام به پِی گیر بدم.

فایل ارائه محمدرضا فقیهی با موضوع «من چه می‌دونم!» رو می‌تونید در این لینک ببینید.

اینم عکس پایانی عوامل اجرایی این کنفرانس آنلاین 👇 یادگاری بمونه از روزگار کرونایی :)

اگه دوست داشتید این گزارش رو با دکمه‌های زیر با دوستان فعال در زمینه بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال به اشتراک بذارید 👇

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا