گزارش رویداد

در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال چه گذشت؟

در این پست برخی از نکات مطرح شده در سومین همایش «روز بازاریابی دیجیتال» رو منعکس می‌کنم که برگرفته از این رشته‌توییت خودم هست. این رشته‌توییت در حین برگزاری رویداد نوشته شده و ممکنه ایراداتی داشته باشه پس ممنون می‌شم اگه اشکالی دیدید، در کامنت‌ها به من اطلاع بدید.

پوستر سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
پوستر سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • علیرضا مویدی:
    پادکست یه سری عناصر صوتی به ما می‌ده که خیلی دوستانه‌اند. همه‌جا می‌گن رادیو دوستانه‌ترین رسانه است. پادکست یک رادیو تعاملیه که شما رو به مخاطب‌تون نزدیک می‌کنه.
    ***
    یک نوع بیزنس پادکست اینه که برای کسب‌وکارهای دیگه پادکست درست کنید و یک مدل هم اینه که خودتون پادکست درست کنید و اسپانسر بگیرید ولی توی فرآیند تولید پادکست به المان‌های مختلف باید توجه کنید که عموما در پادکست‌های ایرانی مغفول می‌مونه.
    ***
    برخلاف تصور رایج خوب بودن صدا مساله مهمی در پادکست نیست بلکه آواشناسی، سکوت، افکت، موسیقی، تکست و انترتکست مسائل مهم‌تری برای پادکسته.
علیرضا مویدی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
علیرضا مویدی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • Sam Cordier:

نقطه تلاقی دیجیتال مارکتینگ و روابط عمومی «روابط عمومی آنلاین» هست. این دو حوزه اونقدر به هم نزدیک شدند که عملا می‌شه اونا رو یکی دونست. هر دوی این‌ها برند شما رو ارتقا می‌دن.
***
اگه حضور دیجیتال برند شما رو یک خونه فرض کنیم وبسایت شما چکشه، رسانه‌های تبلیغاتی آچاره و پیچ‌گوشتی روابط عمومیه. همه اینا رو می‌شه جعبه‌ ابزار دیجیتال دونست.
***
اولین رسانه روابط عمومی «خبر» هست. موثرترین ابزار خبررسانی در حال حاضر خبرگزاری‌های آنلاین هستند که به حضور دیجیتال شما کمک می‌کنند.
***
سئو یکی دیگه از رسانه‌های روابط عمومی آنلاینه. گرفتن بک‌لینک از خبرگزاری‌ها باعث می‌شه سایت شما بهتر سئو بشه و این سایت شماست که منبع رسمی اخبارتونه.
***
بازاریابی محتوایی یکی دیگه از ابزارهای روابط عمومیه. تا وقتی محتوای جذابی نداشته باشید ربات‌های گوگل شما رو در سئو در جایگاه بالاتری قرار نمی‌دن.
***
اینفوگرافی شما که در رسانه دیگه‌ای منتشر می‌شه، یک مقاله در روزنامه محلی، پست یک نفر دیگه در لینکدین خودش، ویدیویی در مورد شما و تعریف یک اینفلوئنسر از برند شما، رسانه‌های اکتسابی است.
***
«روابط عمومی آنلاین» ترافیک شما رو افزایش می‌ده، سئو رو بهبود می‌ده، اعتبار شما رو در Niche خودتون بالا می‌بره، لید و فروش ایجاد می‌کنه، تصویر برند شما رو مثبت می‌کنه و اعتماد می‌سازه.

Sam Cordier در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
Sam Cordier در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • مریم اسماعیلی:
    توزیع ترافیک در‌ فضای آنلاین ایران بیشتر در سمت موبایل هست و در ۱۵ ماه گذشته این ترافیک بیشتر و بیشتر شده پس کسب‌وکارهای ما باید سایت‌های موبایل‌فرندلی داشته باشند.
    ***
    در نوروز ترافیک به طرز قابل‌توجهی در دسکتاپ کاهش پیدا می‌کنه.
    ***
    دانش کسب‌وکارهای آفلاین و استفاده‌شون از ابزارهای دیجیتال داره افزایش پیدا می‌کنه. الان ۲۰۰ کسب‌وکار آفلاین در سه ماه گذشته دارند با یکتانت همکاری می‌کنند که این خبر خوبیه.
مریم اسماعیلی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
مریم اسماعیلی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • پیمان فخاریان:
    به نظر می‌رسه بازار موبایل ایران در سمت سامسونگه. اما باید توجه کنیم که با توجه به قدرت خرید مردم، ترند به سمت هواوی هست. این البته فقط در ۱۵ ماه گذشته است.
    ***
    افزایش فروش، آگاهی از برند، جمع‌آوری لید، ثبت‌نام و عضویت و نصب اپلیکیشن به ترتیب اهداف کسب‌وکارها از تبلیغات کلیکی بوده.
    ***
    اخبار ورزشی، سیاسی-اجتماعی، فیلم و تلویزیون، آهنگ و تکنولوژی علمی به ترتیب محتواهای مورد علاقه مردم بوده.
    ***
    لحظه بازی استقلال و سپاهان در دقیقه ۹۷+ یک انفجار در ترافیک آنلاین ایران رخ داد و همه اومدن ببینند چه اتفاقی افتاده.
    ***
    پرترافیک‌ترین روز ایران در ۱۵ ماه گذشته روزی بود که ترامپ ایران رو تهدید کرد و همه می‌خواستند بدونند چی شده.
    ***
    اگه مراحل خرید از ۶ مرحله بشه ۵ مرحله، کانورژن ۱۱ درصد افزایش پیدا می‌کنه.
    ***
    اگه سرعت لود یک وبسایت ۱ ثانیه بیشتر بشه، احتمال ریزش کاربر حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کنه.
پیمان فخاریان در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
پیمان فخاریان در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • میثم کیهانی:
    وقتی یک محصول یا خدمت ارائه می‌شه اولین چیزی که به ذهن می‌رسه «تبلیغات» هست در حالیکه باید «مارکتینگ» کنیم. مارکتینگ، تبلیغات نیست.
    ***
    تقسیم‌بندی مارکت‌پلیس بر اساس عمودی و افقی تقسیم‌بندی بر اساس خدمت هست و مارکت‌پلیس B2B، B2C و P2P تقسیم‌بندی بر اساس مشتری هست.
    ***
    مارکت‌پلیس فقط برای محصول نیست، می‌تونه برای خدمات یا حتی اجاره فضا باشه.
    ***
    در مارکت‌پلیس هر دو طرف دارند سود می‌کنند. هر کدوم از دو طرف بیشتر بشه، سمت دیگه قدرت بیشتری می‌گیرن. با این اتفاق، هزینه جذب یوزرمون میاد پایین. اما سوال اینه که اول کدوم سمت رو تقویت کنیم؟
    ***
    در‌مورد اینکه در مارکت‌پلیس اول کدوم سمت رو (فروشنده یا خریدار) رو تقویت کنیم باید گفت که بهترین کار تست کردنه و نکته دیگه اینکه باید از آدم مجرب اون کار بپرسیم. تیم ما هم باید تجربه زیادی داشته باشه و agile باشه.
    ***
    چارت سازمانی مارکت‌پلیس برعکس حالت معموله. توی مارکت‌پلیس مشتری در بالاترین سطح هست و تاج سر ماست.
    ***
    از نظر منِ مشتری اصلا مهم نیست که داخل سازمان تو چند نفر هست و‌ دارید چی کار می‌کنید. از نظر من مهم اینه که چه خدمتی به من ارائه می‌دی و چقدر خدماتت خوبه. مارکت‌پلیس اومده انحصار رو بشکنه و در این مسیر مهمترین چیز رضایت مشتریه.
میثم کیهانی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
میثم کیهانی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • انوش شفیعی:
    هیچ‌وقت یک محصول عالی وجود نخواهد داشت مگه اینکه مردم در موردش بدونند و ما برای اینکه مردم درباره محصول بدونند از کانال‌های مارکتینگ استفاده می‌کنیم.
    ***
    در یک برهه از زمان متوجه افت شدید CTR سایت علی‌بابا شدیم. مساله این بود که رقبا داشتند با Google Ads از ترافیک سهم می‌گرفتند. اما این کافی نبود. تا جایی که تونستیم بهینه‌ش کردیم. الان بیش از ۱۰۰هزار گروه تارگت‌شده در گوگل‌ادز داریم.
    ***
    تصمیم گرفتیم بهترین ابزار مارکتینگ‌اتومیشن برای B2C رو پیدا کنیم ولی تازه بعدش فهمیدیم مارکتینگ‌اتومیشن فقط یک ابزار نیست بلکه یک مایندست و رویکرده. راز این رویکرد این بود که باید ارتباط معنادار، به‌یادماندنی و شخصی‌سازی شده با کاربر برقرار کنیم.
انوش شفیعی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
انوش شفیعی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • احسان طریقت:
    کتاب کاله محصولی بود توی شرکت کاله که یک کتابچه چاپی رسپی‌محور بود. ما تلاش کردیم با استفاده از فضای دیجیتال اون رو در اختیار تعداد بیشتری از افراد قرار بدیم. تمرکز ما در کتاب کاله نیاز مخاطب بود.
    ***
    تمرکز بر شناخت مخاطب، بیان مشکل یا مساله، ارائه راهکار، همراه شدن در تصمیم‌گیری و شکل‌گیری یک برند معتمد مسیری بود که ما در کتاب کاله پیگیری کردیم.
    ***
    تعریف درست مساله، جلب توجه مخاطب به ابعاد مساله و کمک به تصمیم‌گیری مخاطب برای انتخاب مناسب‌ترین راه‌حل، استراتژی تیم در کتاب کاله بود.
    ***
    ما به جای تعریف و تبلیغ محصول، مساله رو در کتاب کاله برای مخاطب باز می‌کنیم. در این مسیر چون شما مساله رو روشن کردید احتمال مراجعه مخاطب به شما بیشتره.
    ***
    توی کتاب کاله Keywordها رو بر اساس «نیاز مخاطب» انتخاب کردیم نه بر اساس محصول.
    ***
    چند ماه اول بودجه جذابی برای توزیع محتوا داشتیم ولی بعدا دیدیم اون نتیجه‌ای که می‌خوایم نمی‌گیریم. در سال ۹۷ هیچ بودجه‌ای برای توزیع محتوای کتاب کاله نداشتیم.
    ***
    با بودجه توزیع محتوا از ۵۰۰ بازدید به روزانه به ۵۰ هزار بازدید (مهر تا دی ۹۶) رسیدیم. بعد از قطع شدن بودجه محتوا روزانه ۶ هزار بازدید داشتیم. روند بعدی کاملا ارگانیک بود و تا پایان سال ۹۷ به روزانه ۱۵ هزار بازدید برای کتاب کاله رسیدیم.
احسان طریقت در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
احسان طریقت در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • ارس آقایی‌فر:
    کتاب کاله ورودی‌های خوبی داشت ولی این ترافیک فقط تولید شده بود و دسته‌بندی نشده بود. تصمیم گرفتیم اهداف و KPIهای مشخص در زمینه‌های حفظ، ارتباط و رشد برای محتوا بذاریم.
    ***
    ما اومدیم بر اساس impressionی که هر محتوا داشت، محتوا رو مهندسی کردیم. دیتا رو seedبندی کردیم. این کار رو بر اساس کلیک هم انجام دادیم. سهم هر نوع محتوا از جمله رسپی، مقاله، پروداکت و سایت کاله رو مشخص کردیم و راهکار بهینه‌سازی ارائه دادیم.
    ***
    فرآیندهای کاری تیم محتوای کتاب کاله رو به تبدیل کردیم به فرآیندهای تکرارپذیر. به بچه‌های تیم محتوا اثربخش شدن کار، فهم دیتا و دسته‌بندی رو یاد دادیم. بعد گایدلاین‌های مشخص بر اساس محتوا تدوین کردیم‌.
    ***
    در اوایل سال ۹۸ ترافیک ۱۵ هزار در روز رو داشتیم. در تیر ۹۸ به دلیل مشکل زیرساخت فنی ریزش ترافیک جدی داشتیم. به ۵ هزارتا در روز افت کرده بودیم ولی وفاداری تیم به «استراتژی محتوا» و «داده‌محوری» باعث شد ادامه بدیم و به ۴۰هزار بازدید در روز رسیدیم.
ارس آقایی‌فر در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
ارس آقایی‌فر در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • حامد توفیقی:
    تعامل با نیروها صرفا نباید از جنس بیزنس باشه بلکه باید از جنس وفاداری باشه. در این حالت اگه کسی از مجموعه جدا بشه باز هم برای همکاری و تعامل در کنار شما هست.
    ***
    وفاداری و استمرار در یک مجموعه باید فراتر از مرزهای سازمانی بره. ما در مساله افت ترافیک سایت به دلیل مشکلات فنی حضور همکاران قبلی‌مون رو در کنارمون داشتیم و خیلی بهمون کمک شد.
    ***
    اشتباه در پافشاری برای اخذ بودجه کتاب چاپی کتاب کاله تجربه اشتباه ما در تیم بود. در نهایت تصمیم گرفتیم با منابع خودمون کار رو شروع کنیم.
    ***
    خرج زیادی که صرف توزیع محتوا کردیم اشتباه بود. فهمیدیم که بازاریابی محتوایی یه فرآیند طولانی‌مدت هست و نباید براش دوپینگ تبلیغاتی کنیم.
    ***
    مدیریت اتوبوسی نداشتیم که همه کارهای تیم قبلی محتوا رو زیر سوال ببریم. فقط محتوا رو بهینه کردیم و «داده‌محوری» رو به کارمون اضافه کردیم.
    ***
    به ازای هر کلیک گوگل‌ادز ۲۵۰۰ تومن باید بدیم پس ارزش ترافیکی که ماهانه کتاب کاله برای ما میاره، ۳.۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومن می‌شه. یعنی اگه می‌خواستیم گوگل‌ادز بریم باید ماهانه حدود ۴ میلیارد تومن خرج می‌کردیم.
حامد توفیقی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
حامد توفیقی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • علیرضا منصف‌زاده:
    حضور شرکت‌های بین‌المللی در ایران دو جوره. یا از مدیران شرکت‌های مبدا استفاده می‌کنند که ممکنه دید درستی نداشته باشند یا از مدیران بومی برای تدوین استراتژی استفاده می‌کنند.
    ***
    استراتژی دیجیتال سامسونگ بر دو مبنای Sales Marketing و Brand Marketing هست.
    ***
    استراتژی بلندمدت روی Vision ما و استراتژی کوتاه مدت روی Mission ما تمرکز داره. در استراتژی کوتاه مدت روی کانال‌های پولی تمرکز می‌کنیم و در استراتژی‌های بلندمدت روی کانال‌های خودمون و کانال‌های اکتسابی.
    ***
    با افزایش تعامل با کاربر در فضای دیجیتال لازمه که برای مخاطب User Journey داشته باشیم.
    ***
    یکی از کمپین‌های موفق سامسونگ ایران Plastic Free بود که در راستای استراتژی بلندمدت ما بود که بر دغدغه‌های اجتماعی تمرکز داشت.
علیرضا منصف‌زاده در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
علیرضا منصف‌زاده در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • حمیدرضا داریانی:
    هدف کسب‌وکار بر مبنای بلندمدت یا کوتاه‌مدت بودن در تدوین استراتژی مهمه. ما در تدوین استراتژی به فرآیندهای بلندمدت فکر می‌کنیم. برندهای بزرگ تلاش می‌کنند هم در «ذهن» مخاطب و هم در «قلب» مخاطب قرار بگیرند. استراتژی کوتاه‌مدت جوابگوی این مساله نیست.
    ***
    خیلی از کمپین‌های دیجیتال نستله موفق بوده. بعضیاش هم موفق نبوده ولی برای ما یادگیری داشته و به رشدمون کمک کرده.
حمیدرضا داریانی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
حمیدرضا داریانی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • مینا نوبهار:
    «ارتباط موثر» باید در راس تدوین استراتژی دیجیتال قرار بگیره و باید مخاطب رو engage کنید. نکته دیگه اینکه قبل از تدوین استراتژی باید وضعیت اون برند و مخاطبش رو بررسی کنیم.
    ***
    خاصیت استراتژی بلندمدت اینه که استراتژی کوتاه‌مدت هم در خودش جای می‌ده. باید توجه کنیم که ما به کمپین‌های کوتاه‌مدت هم نیاز داریم ولی باید قبلش Awareness رو ایجاد کرده باشیم تا جواب بگیریم.
    ***
    ابزارهای دیجیتال هم به شما دیتا می‌ده و هم ارتباط شما رو با مخاطب بیشتر می‌کنه اما همین ارتباط ممکنه بحران هم ایجاد کنه پس کسب‌وکارهای غیردیجیتال باید از مزایا و منافع این فضا اطلاع داشته باشند و دانشش رو کسب کنند.
مینا نوبهار در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
مینا نوبهار در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • حمیدرضا سعادتی:
    حدود دوهزار نفر در ماه در سیستم همکاری فروش دیجی‌کالا فعال هستند که ۸۰ درصدشون بین ۵ تا ۲۰ میلیون درآمد دارند.
    ***
    یکی از مهم‌ترین کانال‌های پرفورمنس مارکتینگ همکاری در فروش هست. ما در دیجی‌کالا فقط صدهزار سفارش (در ماه) از سمت همکاری در فروش داشتیم که این کمه.
    ***
    همکاری در فروش فقط از سمت وبسایت نیست. شما می‌تونید از طریق شبکه‌های اجتماعی، گوگل‌ادز و بقیه کانال‌ها در سیستم همکاری در فروش همکاری کنید. ما پلاگین دیجی‌کالا رو هم در همکاری فروش برای وردپرس توسعه دادیم.
حمیدرضا سعادتی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
حمیدرضا سعادتی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • محمد جلالیان:
    درخواست‌های زیادی از سمت فروشگاه‌های آنلاین به سمت مدیا اد داشتیم که همکاری در فروش داشته باشیم ولی زیرساخت‌های لازم رو نداشتند.
    ***
    مدیا اد در سیستم همکاری فروش تونسته بالغ بر ۵۰ میلیارد تومن فروش در طول ۶ ماه روی دیجی‌کالا ایجاد کنه.
    ***
    درسته که بعضا تبلیغات کلیکی متناسب با محتوای اون صفحه نیست ولی از سمت دیگه ما باید تقاضای کسب‌وکار رو برای جذب ترافیک تامین کنیم. راهکارمون اینه که به بازدیدکننده بر اساس علایقش تبلیغ رو نشون بدیم.
    ***
    برندسازی فروشگاه‌های اینترنتی می‌تونه به فروش بیشترشون در سیستم همکاری در فروش کمک کنه.
محمد جلالیان در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
محمد جلالیان در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • مسعود باقری:
    همکاری در فروش ظرفیت‌های جدیدی برای درآمدزایی سایت‌های محتوایی ایجاد کرده. دیگه لازم نیست فقط تبلیغات بنری داشته باشیم. مخاطب هم با این نوع تبلیغات راحت‌تره. البته ضعف‌هایی هم داره. یکیش اینه که یه مرحله اضافه می‌کنه که کانورژن رو کم می‌کنه.
    ***
    از بین بردن مرز تبلیغ و محتوا نکته مهمی در بازاریابی محتوایی هست. توی همکاری در فروش اگه بخوای بدون خلق ارزش برای مخاطب فقط یک محصول رو پروموت کنی آینده Affiliate هم می‌شه مثل تبلیغات کلیکی و همسان.
    ***
    با تولید محتوا در مورد موج‌های خبری مثل آلودگی هوا می‌تونید در سیستم همکاری فروش کسب درآمد کنید. مثلا برای فروش دستگاه‌های تصفیه هوا می‌شه این کار رو کرد.
مسعود باقری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
مسعود باقری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • رامین آرنگ:
    برند باربیکن رو در سال ۲۰۱۷ وارد ایران کردیم. بازار سختی بود. رقبا برندآگاهی بالایی داشتند اما بیشتر در مورد مزیت سلامتی محصول گفته بودند. ما تصمیم گرفتیم محصول رو جور دیگه‌ای جا بندازیم. مخاطب ۱۸ تا ۲۴ سال رو تارگت کردیم که دغدغه داره توسط جامعه پذیرفته بشه.
    ***
    ما به جای تمرکز روی Functional Benefits تمرکز کردیم روی Emotional Benefits. دورهمی، طبیعت‌گردی، خوش‌گذرونی و همراهی خوراکی‌های مرتبط مواردی بود که روش تمرکز کردیم.
    ***
    تلاش کردیم Brand Experience ایجاد کنیم. یعنی فقط سمپلینگ نداشتیم. در طول این فرآیند تمام حس‌های مخاطب رو درگیر برند باربیکن کردیم.
رامین آرنگ در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
رامین آرنگ در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • هوتن هاشمی:
    از شبکه‌های اجتماعی در جایگاه درستش استفاده کردیم. برای دورهمی و خوش‌گذرونی با تمرکز بر مخاطب هدف، محتوا تولید کردیم. ۳۶۰ محتوا تولید کردیم که ۳ میلیون Reach داشت. از آدم‌هایی استفاده کردیم که واقعا اونجوری زندگی می‌کردند.
هوتن هاشمی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
هوتن هاشمی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • سینا رضانواز:
    پیشینه برند، حوزه فعالیت کسب‌وکار، مخاطب، هدف از اجرای کمپین، دستورالعمل‌های برگزاری کمپین و خط‌قرمزها از مواردی هست که باید در بریف کسب‌وکار برای اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ باشه.
    ***
    هر بریفی دو شاخصه اصلی داره. یکی اینکه باید حتما مکتوب باشه تا دو طرف قرارداد بتونند در حین اجرای کمپین و بعد از اون بهش مراجعه کنند. نکته دوم اینکه باید دقیق و شفاف باشه. مثلا نباید نوشته بشه در «شهرهای خوب ایران». این کلمه «خوب» مبهمه.
سینا رضانواز در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
سینا رضانواز در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • دنا خورسندی:
    گزارش کمپین کمک می‌کنه برای کمپین‌های آینده بدونید چه دسته‌ای از اینفلوئنسرها باید انتخاب بشن. وقتی اینسایت اینفلوئنسرها رو می‌بینید متوجه می‌شید که همکاری با اون اینفلوئنسر تونسته به هدف شما کمک کنه یا نه.
    ***
    ما از طرف تگرو درخواست داریم کسب‌وکارها اجازه بدن گزارش کمپین‌ها رو منتشر کنیم چون این مساله به آینده شفافیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کنه.
دنا خورسندی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
دنا خورسندی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • فرشید گل‌زاده کرمانی:
    ۲۸ درصد اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ در دست صنعت خرده‌فروشی خواهد بود. همین مورد نشون می‌ده چه ظرفیت بزرگی در دیجیتال شدن این صنعت وجود داره.
    ***
    شرکت‌های Walmart ،Amazon و Cosrco به ترتیب بزرگ‌ترین خرده‌فروشان دنیا هستند.
    ***
    شرکت آمازون حدود یک میلیون کارمند داره و این نشون می‌ده چقدر صنعت خرده‌فروشی صنعت بزرگی هست. شرکت‌های خرده‌فروشی آینده اقتصاد دنیا رو رقم خواهند زد.
    ***
    روش‌های نوآورانه ارائه محصول و مارکتینگ Soft Inovation نام داره که صنعت خرده‌فروشی جهان داره ازش استفاده می‌کنه.
    ***
    اینکه یک خرده‌فروشی می‌خواد در چه بیزنس‌مدلی جایگاه خودش رو بسازه اهمیت داره‌. Scale Fighter، Value Champions، Ecosystem Player و Shop in Shop از این مدل‌ها هست.
فرشید گل‌زاده کرمانی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
فرشید گل‌زاده کرمانی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • علی رضایی آشتیانی:
    در سال ۹۳ توجه مخاطب به مدیا خیلی زیاد بود. هزینه هر لید در کمپینی که در همون سال رفتیم ۱۰۰ تومن شد. البته چیزی که توجه‌ها رو به سمت دیجی‌کالا جلب کرد همراهی تبلیغات غیردیجیتال با کمپین‌های دیجیتال بود.
علی رضایی آشتیانی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
علی رضایی آشتیانی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • نعیم ابراهیمیان:
    سوپرمارکت آنلاین اکالا رو دو سال پیش شروع کردیم و کار بسیار سختیه. بنچمارک‌ها به ما می‌گفت که سود سوپرمارکت آنلاین کمه اما می‌دونستیم مردم خرید آنلاین رو دوست دارند و ارزشش بعدا مشخص می‌شه.
    ***
    تهدید سوپرمارکت‌های آنلاین اینه که ما خدمات بد ارائه بدیم و بلوغ این کسب‌وکار رو به تاخیر بندازیم.
    ***
    ما در اکالا هنوز داریم کانال‌ها رو تست می‌کنیم. دموکرات‌ترین فضای تبلیغاتی، فضای دیجیتاله چون همه می‌تونند نظر بدن و ما به راحتی می‌تونیم کانال‌ها رو تست کنیم.
    ***
    ما در اکالا متوجه شدیم که بزرگترین مشکل سوپرمارکت‌های آنلاین «عملیات» هست.
نعیم ابراهیمیان در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
نعیم ابراهیمیان در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • سهیل خان‌محمدی:
    همه فرآیندهای دیجیتال از جمله استفاده از مارکتینگ‌اتومیشن همونطور که برای سوپرمارکت‌های آنلاین قابل پیگیریه برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم قابل پیاده‌سازیه ولی هنوز خیلی عقبیم.
سهیل خان‌محمدی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
سهیل خان‌محمدی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • محمدرضا فرحی:
    «توجه» چیزی هست که در بازاریابی دیجیتال خرید و فروش می‌شه. پیچیدگی این مساله از بازار بورس هم بیشتره. مقیاس توجه، ارزش توجه، محرمانگی اطلاعات و برگردوندن توجه مخاطب از پیچیدگی‌های این بازاره.
    ***
    «خلاقیت» و توجه به «داده‌های کمی» دو بال دیجیتال مارکتینگ هست که باید به هر دوشون توجه کرد.
    ***
    دام Awareness، این‌همان‌سازی، عدم توجه به تحقیقات بازار، فرضیات فکری کیفی و سرمایه‌گذاری غیرهوشمند از جمله ایرادات دیجیتال مارکتینگ در کشور ماست.
محمدرضا فرحی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
محمدرضا فرحی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • علیرضا رنجبر شورابی:
    باید بپذیریم که آدما دروغ می‌گن. لزوما این دروغ گفتن به قصد گمراه کردن نیست. خیلیاش ناخودآگاهه. پس ما توی مارکتینگ باید به عمل مشتریان توجه کنیم نه به حرفاشون.
    ***
    اینکه مردم چرا و چگونه تصمیم می‌گیرند موضوع اصلی اقتصاد رفتاری هست.
    ***
    آدما اصلا موجودات منطقی‌ای نیستند. بیشتر تصمیمات ما بر اساس احساسات هست و بعدا اون تصمیمات رو منطقی می‌کنیم.
    ***
    تخصص مغز استدلال کردن نیست. تخصص مغز بهینه کردن مصرف انرژیه و به همین جهت می‌ره سراغ قوانین سرانگشتی و این باعث می‌شه انسان دچار خطاهای شناختی بشه. تا وقتی علم اینو نداشته باشی که این خطاها رو بشناسی نمی‌تونی توی مارکتینگ ازش استفاده کنی.
    ***
    تسکو ۹۰ هزار محصول داشت ولی یک‌سومش رو حذف کرد چون فهمید مردم دچار فلج تصمیم‌گیری می‌شن وقتی گزینه‌ها زیاد می‌شه.
    ***
    اگه هنوز فوکوس‌گروپ و پرسشنامه رو مبنای جمع‌آوری دیتا قرار می‌دید بدونید که دارید پولتون رو دور می‌ریزید چون نظر آدما عموما در این روش‌ها اریب داره. حداقل برید رویکردهای مدرن این روش‌ها رو یاد بگیرید.
    ***
    «معماری انتخاب» بر اساس علومی مثل جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، عصب‌شناسی و … شکل گرفته و به عنوان مثال به شما می‌گه برای تاثیرگذاری یک تبلیغ باید از چه آدمی با چه رنگ مویی با چه رنگ پوستی و … به عنوان بازیگر اون تبلیغ استفاده کنید.
علیرضا رنجبر شورابی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
علیرضا رنجبر شورابی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • میلاد نوری:
    نسل اول دیجیتال‌مارکترها برنامه‌نویس بودند. خیلی از بچه‌هایی که اولین استارتاپ‌های ایرانی رو شروع کردند برنامه‌نویس‌هایی بودند که کار مارکتینگ محصول‌شون رو هم خودشون انجام می‌دادند. ما الان هم توی شرکت‌مون تیم دیجیتال مارکتینگ نداریم.
    ***
    دیجیتال مارکتینگ فقط پول خرج کردن نیست که فقط بودجه مارکتینگ رو تموم کنیم. خلاقیت هم لازمه. اون کاری که توی اینستاگرام‌ می‌کنند که ما رو تگ کنید و جایزه ببرید دیجیتال مارکتینگ نیست. اون کار رو یه آدم معمولی توی خونه خودش هم انجام می‌ده.
    ***
    در دیجیتال مارکتینگ به نیازها و رفتارهای کاربران ظریف‌تر نگاه کنیم و به نیاز/سلیقه دیگران بیشتر از نیاز خودمون فکر کنیم.
    ***
    از داستان تا ۱۴۰۰ با روحانی و طراحی رباتی که برای این کار کردیم فهمیدیم در فضای دیجیتال انجام کارهای خیلی بزرگ با کارهای خیلی کوچک ممکنه. توی اون ربات حدود ۷ میلیون یوزر گرفتیم.
    ***
    جلوگیری از سوختن پتانسیل‌های موجود، اثربخشی فوق‌العاده تبلیغات نامحسوس و ایجاد رابطه بین همه داشته‌ها از مواردی هست که در دیجیتال مارکتینگ باید بهش توجه کرد.
    ***
    با حرکت‌های هوشمندانه می‌تونیم در رسانه‌های مختلف با دیدگاه‌های ضد هم حضور داشته باشیم و افراد غیرتبلیغاتی هم ما رو پروموت کنند.
    ***
    نوشتن اپلیکیشن ایرپاد برای اندروید، نوشتن اکستنشن ضدفیشینگ «مطمئن باش»، بررسی پیام‌رسان معروف و بررسی فیلترهای اینستاگرام موارد خلاقانه‌ای بوده که به مارکتینگ ما کمک کرده.
میلاد نوری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
میلاد نوری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • مهدی فروغی:
    مدل حاکمیت غیررسمی، مدل متمرکز، مدل مستقل و مدل هیبرید از مدل‌های تشکیل واحد دیجیتال مارکتینگ هست.
    ***
    فعالیت‌های کلیدی تیم دیجیتال مارکتینگ این موارد هست

فعالیت‌های کلیدی تیم دیجیتال مارکتینگ بر اساس نوع کسب‌وکار متفاوته

مهارت‌های تیم دیجیتال مارکتینگ و اهمیت هر مهارت به این شکل هست

بر اساس سایز سازمان تعداد افراد تیم دیجیتال مارکتینگ به این شکل باید باشه

توی دنیا هماهنگی تیم دیجیتال مارکتینگ با تیم فنی تا جایی جلو رفته که تقریبا این دو تیم ادغام شدند‌ ولی توی ایران این دو تیم نمی‌تونند با هم ارتباط برقرار کنند.

 مهدی فروغی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
مهدی فروغی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • سینا مومنی:
    بزرگترین چالش ما در روزهای اول کار یکتانت عدم اعتماد به تبلیغات کلیکی بود و ما باید ثابت می‌کردیم کارمون نتیجه‌بخشه. دیدن اینکه تبلیغات کلیکی واقعا به فروش می‌رسه اعتماد رو کم‌کم جلب کرد.
    ***
    ما در یکتانت داریم تبلیغات رو به سمت CPA پیش می‌بریم. کسب‌وکارها می‌تونند روی لندینگ‌پیجی که ما طراحی کردیم لید بگیرند‌. تبلیغات موقعیت‌محور رو هم داریم فعال می‌کنیم که افراد بر اساس موقعیت تبلیغات رو ببینند.
سینا مومنی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
سینا مومنی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • حمید قنبری:
    اولین چیزی که در مساله Fraud به توافق بین ما و کسب‌وکارها کمک کرد Tracker بود. اما هنوز هم بزرگترین چالش تبلیغات کلیکی در دنیا Fraud هست و هر روز هم پیچیده‌تر می‌شه.
    ***
    خود استور، اپلیکیشن رو بررسی می‌کنه و بعد منتشر می‌کنه. ما همیشه تلاش کردیم کاربر رو ببریم سمت استور تا از اونجا اپلیکیشن رو دانلود کنه. فرهنگ دانلود اپلیکیشن از تلگرام و شبکه‌های اجتماعی ممکنه منجر به Fraud بشه و امن نیست.
    ***
    چند سال پیش کسب‌وکارهای ایرانی جسارت بیشتری برای تست کردن مدل‌های مختلف تبلیغات کلیکی داشتند. الان خیلی دارند تلاش می‌کنند تبلیغات رو CPA بگیرند ولی توجه ندارند که این مساله بهشون کمک نمی‌کنه Scale بشن. CPA فقط توی یک مرحله از مارکتینگ به ما کمک می‌کنه.
 حمید قنبری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
حمید قنبری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • هانی حجت انصاری:
    انواع مختلف Fraud داریم که فقط یکیش از سمت پابلیشر هست‌. یک نوع دیگه از Fraud از سمت رقباست برای خرج شدن بودجه شما. بدافزارهایی مثل وی‌پی‌ان‌ها هم می‌تونند Fraud ایجاد کنند.
    ***
    ما توی سنجاق داریم تلاش می‌کنیم دیتای کسب‌وکار رو با دیتای خودمون همراه کنیم تا تبلیغات موثرتری به مشتری نشون بدیم.
هانی حجت انصاری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
هانی حجت انصاری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • منوچهر صدری خانلو:
    یک پزشک که قبلا داشت یه مقاله توی یک مجله منتشر می‌کرد داشت به صورت غیرمستقیم خودش رو تبلیغ می‌کرد و در واقع «تبلیغات همسان» داشت.
    ***
    داشتن یک تبلیغات همسان خوب نیازمند محتوای خوب هست و برای تولید چنین محتوایی باید هر روز بیشتر از روز قبل مخاطب‌مون رو بشناسیم.
    ***
    تمرکز بر آخرین اطلاعات، تمرکز بر اطلاعات در دسترس، اعتماد‌به‌نفس بیش از حد، تفکر کلیشه‌ای، لنگر انداختن، افراط در تعمیم و ذهن‌خوانی از خطاهای رایج تاثیرگذار در تصمیم‌های ماست.
    ***
    در حال تماشای تلویزیون، قبل از خواب، در حال غذاخوردن، در حال خرید، در حال ورزش و در حال انجام کارها به ترتیب مواقعی هستند که آدم‌ها بیشترین توجه رو به تبلیغات دارند.
    ***
    اصالت مطلب، صحت مطلب، محتوا بودن تبلیغ و جذابیت مطلب اصول مهم و همیشگی در تبلیغات همسان هست.
    ***
    در مقایسه دو تبلیغ زیر، تبلیغ سمت چپ ۸۰ درصد CTR بیشتری داشته است

در مقایسه دو تبلیغ زیر، تبلیغ سمت چپ ۷۳ درصد CTR بیشتری داشته است

در مقایسه دو تبلیغ زیر، تبلیغ سمت راست ۴۳ درصد CTR بیشتری داشته است

در مقایسه دو تبلیغ زیر، تبلیغ سمت چپ ۹ درصد CTR بیشتری داشته است چون کنجکاوی مخاطب رو برانگیخته

در مقایسه دو تبلیغ زیر، تبلیغ سمت چپ ۱۳۰ درصد CTR بیشتری داشته

در مقایسه دو تبلیغ زیر، تبلیغ سمت چپ ۳۴ درصد CTR بیشتری داشته و دلیلش برخلاف تصور ما بی‌کیفیت بودن تصویره

وظیفه ما به عنوان دیجیتال‌مارکتر فرضیه‌سازی، خلاقیت در حدس‌های بهتر و تکرار خستگی‌ناپذیر در چرخه طراحی، اجرا، بازخورد و بهبود است.

 منوچهر صدری خانلو در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
منوچهر صدری خانلو در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • سعید رسول‌اف:
    یه مشکل جدی در کپی‌رایت مساله فرهنگیه که فکر می‌کنیم یک فایل هست که دانلود کردنش اشکالی نداری ولی نمی‌دونیم چه خسارتی به تولیدکننده وارد می‌شه.
    ***
    مدل اشتراکی از مدل‌های درآمدی محتواست که می‌تونه چالش فرهنگی کپی‌رایت رو کم‌کم حل کنه.
سعید رسول‌اف در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
سعید رسول‌اف در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • رضا نامی:
    ترافیک سایت‌های دانلود فیلم (قبل از بسته شدن) از کل ترافیک کسب‌وکارهای دیجیتال ما بیشتر بود. یه بخش از این مساله به خاطر نبودن قانون هست و یه مسأله دیگه مساله فرهنگیه.
    ***
    هر چند ما به عنوان آژانس توی سوشال‌مدیا مسائلی مثل شامد و این موارد رو نداریم ولی اگه از خطوط قرمز رد بشیم برامون چالش جدی پیش میاد.
رضا نامی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
رضا نامی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • محمد صدوقی:
    ما قانون کپی‌رایت رو برای کتاب چاپی داریم. برای کتاب دیجیتال هم داریم ولی ضمانت اجرایی قانونی نداره.
    ***
    مشکل ممیزی پس از انتشار این هست که نهادهای نظارتی متعدد هستند. اما جدیدا قانونی گذاشته شده که کتاب‌های الکترونیک هم مثل کتاب چاپی باید قبل از انتشار هم ممیزی بشن که چالش‌های این مساله بیشتر هم هست.
    ***
    انحصار باید به صورت طبیعی و بر اساس قواعد بازار شکل بگیره اما حداقل توی بحث کتاب الکترونیک شاهد این مساله نبودیم و این باعث نارضایتی ناشرین شده.
محمد صدوقی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
محمد صدوقی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • سهیل اعرابی:
    ما بیش از اونکه شرکت‌هامون سودآور باشند داریم ایونت برگزار می‌کنیم و از ایونت پول درمیاریم. بیش از اونکه نیروی مولد تولید کنیم نیروی متوقع داریم ایجاد می‌کنیم. بهتره بیشتر بریم سمت خلق ثروت یا خلق ارزش.
    ***
    ما باید به عنوان دیجیتال‌مارکتر باید درک بیشتری از مغز انسان به دست بیاریم.
    ***
    فرانسوی‌ها توی دیجیتال‌مارکتینک اگه یک گام برمی‌دارند، درست برمی‌دارند. اگه فقط ساعت ده تا دوازده کار می‌کنند، همون رو درست کار می‌کنند.
    ***
    در این صفحه محصول اگه کاربر، کاربر جدید باشه گزینه ۱، اگه کاربر، قبلا یک‌بار سایت ما رو دیده باشه گزینه ۲ و اگه قبلا به ما لید داده باشه گزینه ۳ کانورت بیشتری خواهد داشت.

مهارت‌های دیتا، مدیریت پروژه، تجربه کاربری و برنامه‌نویسی از مواردی هست که در تیم CRO بهش نیاز داریم.

سهیل اعرابی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
سهیل اعرابی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • علی نادعلی زاده:
    بازی GT Club یک بازی ریسینگ هست که ما براش بازاریابی کردیم و این بازی توی ایران سودده شد اما در خارج از کشور نتایج بهتری گرفتیم. از ۱۷۰۰ نصب در روز در گوگل‌پلی به ۱۷۰۰۰ نصب رسید.
    ***
    ASO به شما کمک می‌کنه اپلیکیشن‌تون توی جایگاه بهتری قرار بگیره و باعث بشه کاربران بیشتری اپلیکیشن شما رو ببینید. اگه می‌خواین توی استور خوب دیده بشید هم باید محصول خوبی داشته باشید و هم پرزنت خوبی. پنل گوگل‌پلی به شما اجازه می‌ده تست بگیرید.
    ***
    فقط تغییر جایگاه اسکرین‌شات‌های اپلیکیشن توی گوگل‌پلی می‌تونه تا ۱۵ درصد میزان نصب رو افزایش یا کاهش بده.
    ***
    کلیدواژه‌هایی که مخاطب خارجی دنبالش بود رو توی توضیحات اپلیکیشن آوردیم و گوگل ما رو توی نتایج مرتبط با دسته‌بندی‌ها گوگل‌پلی نشون داد.
    ***
    اضافه کردن ویدیویی که برای معرفی بازی ساخته بودیم به صفحه اپلیکیشن در گوگل‌پلی باعث افزایش نصب شد.
    ***
    از شبکه‌های تبلیغاتی خارجی برای تبلیغات درون‌برنامه بازی استفاده کردیم و درآمد قابل توجهی از خارج کشور داشتیم.
    ***
    اپلیکیشنی داشتیم که از روی لوکیشن به شما می‌گفت که مثلاً چند ساعت در محل کار هستید. موفق نبود. از آدم‌ها پرسیدیم. فهمیدیم افراد حتی دوست نداشتند تایمر رو بزنند. دوست داشتند دستی روی کاغذ وارد کنند. UX رو عوض کردیم و نتایج خوبی گرفتیم.
علی نادعلی زاده در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
علی نادعلی زاده در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • محسن وفانژاد:
    ما توی ویجیاتو اول فکر می‌کردیم مخاطب‌ بازی‌ها ۱۵ تا ۲۵ سال هستند و بعدا متوجه شدیم که اکثر مخاطبین، مردان ۲۵ تا ۳۵ سال هستند و این مساله برنامه مارکتینگ ما رو عوض کرد.
محسن وفانژاد در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
محسن وفانژاد در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • آناهیتا ناظمی:
    خیلی از تبلیغ‌دهنده‌ها نگران این هستند که تبلیغات درون‌برنامه‌ای بازی‌ها برای افراد کم‌سن‌وسال پخش می‌شه ولی آمار نشون می‌ده به طور میانگین گیمرها بالای ۱۸ سال دارند.
    ***
    مراجعه به ادنتورک‌ها برای تبلیغات بهتره چون ادنتورک‌ها می‌دونند یوزری که داره تبلیغ رو می‌بینه چه علاقمندی‌ای داره، قبلا چه اپلیکیشنی نصب کرده و … پس تبلیغات هدفمند نشون داده می‌شه. ما توی تپسل این امکانات رو داریم.
    ***
    توی ایران زیاد ندیدیم بازی‌ها Fraud داشته باشند و اگر هم بوده موارد جزئی بوده. همین مقدار کم هم از طریق Trackerها قابل پیگیری هست.
    ***
    استفاده از ابزارهای Attribution در ایران خیلی محدوده ولی باید بدونیم که استفاده از Trackerها برای گرفتن Fraud و ریتارگتینگ خیلی مهمه.
آناهیتا ناظمی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
آناهیتا ناظمی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • حسین مزروعی:
    دیدن تبلیغات به ازای دریافت سکه یا جایزه یکی از بهترین انواع تبلیغات درون‌برنامه‌ای هست ولی توی بازی‌های ایرانی زیاد ازش استفاده نمی‌شه.
    ***
    اگه می‌خواین گیمرها رو تارگت کنید بهتره از طریق ادنتورک‌ها اقدام کنید. ولی گیمیفای کردن درون برنامه‌ای مساله‌ای هست که با تبلیغات درون‌برنامه‌ای فرق می‌کنه.
    ***
    حجم Turnover روی تبلیغات ویدیویی بیشتر از تبلیغات بنری درون‌برنامه‌ای هست.
حسین مزروعی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
حسین مزروعی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • پویا خجسته فرهنگ:
    موبایل‌اتریبیوشن‌ها رفتار قبل از نصب اپلیکیشن، موقع نصب و بعد از نصب بررسی می‌کنه.
    ***
    شرکت Adjust در حال حاضر فقط در صورتی خدمات می‌ده که یک میلیون Attribution در ماه داشته باشید که عدد بالایی هست.
    ***
    ما اجازه نداریم دیتامون رو با ابزارهای داخلی Integrate کنیم و سعی می‌کنیم از سولوشنی استفاده کنیم که برامون قابل‌اعتمادتره. ما نمی‌دونیم ابزارهای داخلی چطوری می‌خوان در شرایطی که Leak اطلاعات پیش بیاد ماجرا رو جمع کنند و نگرانی‌های دیگه.
    ***
    یکی از مزایای سرویس‌های خارجی مثل Adjust اینه که با حدود ۱۵۰۰ ادنتورک همکاری داره و خیلی راحت می‌تونید با همه اونا Integrate انجام بدید.
    ***
    ادنتورک‌های داخلی عمدتا نمی‌تونند Scale کنند و بیشتر با هم رقابت می‌کنند. این مساله Cost ما کسب‌وکارها رو بالا می‌بره.
پویا خجسته فرهنگ در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
پویا خجسته فرهنگ در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • هادی فرصادی:
    توی ایران Adjust سرویس نمی‌ده ولی با توجه به بزرگ بودن کسب‌وکار ما (تپسی) خدمات رو به ما ارائه داد. استارتاپ‌های کوچک باید سولوشن‌های دیگه موبایل‌اتریبیوشن رو امتحان کنند.
    ***
    درصد ترافیکی که تپ‌سی نیاز داره رو ادنتورک‌های ایرانی نمی‌تونند deliverd کنند. درحالیکه ادنتورک‌های خارجی روز‌به‌روز‌ ترافیک بیشتری رو می‌تونند سمت ما بیارند.
    ***
    یکی دیگه از مشکلات ما با Trackerهای ایرانی اینه که دیتا رو نمی‌تونند به ازای هر کمپین از سمت استور به ما نشون بدن.
 هادی فرصادی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
هادی فرصادی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • محمد طاهری:
    ما توی متریکس سعی کردیم که هم الگوریتم‌های Adjust رو پیاده‌سازی کنیم و هم بر اساس نیازهای داخل ایران الگوریتم‌های Fraud رو توسعه بدیم. در این زمینه با TrafficGuard هم همکاری کردیم.
    ***
    محصول متریکس و تپسل کاملا مستقل از هم عمل می‌کنند و شاید Fraudی که از تپسل گرفتیم از بقیه ادنتورک‌ها بیشتر بوده.
    ***
    ۳۴ میلیارد دلار در سال هدررفت بودجه تبلیغاتی در دنیا به واسطه Fraud هست. یکی از انواع این تقلب‌ها Click Injection هست. برای مبارزه با این Fraud همکاری استورها لازمه ولی متاسفانه کافه‌بازار با ما همکاری نکرد. دیجیتال‌مارکترها از کافه‌بازار مطالبه کنند.
محمد طاهری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
محمد طاهری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • هژیر مفاخری:
    اگر در ماه حداقل ۷هزار یورو به Adjust ندید نمی‌تونید باهاش کار کنید. ما توی ادتریس با «همراه من» همکاری می‌کنیم که ۲۰ میلیون کاربر داره و به نظر می‌رسه سهم بیشتری از متریکس رو در این بازار داریم.
    ***
    ما در ادتریس دیتا رو در سه لایه رمزنگاری می‌کنیم و هر دو هفته تا یک ماه یکبار باید بیاین مدل رمزنگاری رو عوض کنید.
    ***
    دیجی‌کالا، اسنپ و کافه‌بازار هنوز به سمت Trackerهای ایرانی نیومدند. اگه حداقل یکبار تست کنند متوجه می‌شن که ما با قیمت کمتر خدمات مشابهی ارائه می‌دیم.
هژیر مفاخری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
هژیر مفاخری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • کیوان کریم‌پور:
    سهم بازار شبکه‌های تبلیغاتی در ایران به این شکل هست: ۸۱ درصد «تپسل»، ۸ درصد «عدد»، ۶ درصد «مگنت»، ۳ درصد «تبلیغ» و ۱ درصد «رایکا».
    ***
    سهم بازار پلتفرم‌های اتریبیوشن‌های ایرانی به این شکل هست: ۶۳ درصد متریکس، ۲۴ درصد ادتریس و ۱۳ درصد چابک. در عین حال ۶۴ درصد اپلیکیشن‌های ایرانی از ترکرهای خارجی استفاده می‌کنند.
    ***
    ۹۳ درصد نصب بازی‌ها از ترافیک ارگانیک هست پس ASO برای نصب بازی‌ها اهمیت داره.
    ***
    ۲۰ درصد نصب اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل و سفر از سمت گوگل‌ادز انجام می‌شه و روی این کانال سرمایه‌گذاری کردند.
کیوان کریم‌پور در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
کیوان کریم‌پور در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • احسان کمالی:
    هدف ما از اجرای کمپین پولی برای بازی این هست که یوزرهایی که براش پول خرج کردیم باکیفیت‌تر از یوزرهای ارگانیک باشند.
    ***
    همیشه باید فاز Soft launch رو برای بازی داشته باشیم و توی شبکه‌های تبلیغاتی مختلف تبلیغ کنیم. باید ببینیم KPIهایی که مدنظرمون بوده رو محقق کرده یا نه. با این کار مانع از هدررفت بودجه تبلیغاتی می‌شیم.
احسان کمالی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
احسان کمالی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • هادی دعایی:
    مارکتینگ رو توی مرحله فروش وارد کار می‌کنیم ولی این درست نیست. اول باید یک تحقیقات بازار انجام بشه که اساسا محصول برای بازار مناسب هست یا نه.
هادی دعایی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
هادی دعایی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • علی جعفری:
    اصل مشکل ما در تبلیغات بهینه‌سازی هست. مثلا ادنتورک‌های ایرانی هیچ مزیتی نسبت به هم ندارند. چیزی که می‌تونه تمایز ایجاد کنه «دیتا» هست.
    ***
    دیتای رفتار خرید و دیتای مالی ما در سایت‌هایی مثل دیجی‌کالا هست. این یکی از مزایای E-commerce Ads هست چون می‌تونه کاملا تارگت شده باشه.
    ***
    کلمات کلیدی و علاقمندی‌های کاربر بر اساس خرید واقعی در E-commerce Ads لحاظ می‌شه و با این دیتا می‌شه تبلیغات رو کاملا تارگت‌شده ارائه داد. ادرو و دیجی‌کالا با همکاری هم این امکان رو فراهم کردند.
    ***
    یکی دیگه از مزایای E-commerce Ads اینه که کاربر توی دیجی‌کالا تبلیغ رو می‌بینه و می‌تونه همونجا وارد صفحه محصول بشه و محصول شما رو بخره.
    ***
    کسانی که توی سیستم Affiliate همکاری می‌کنند برای اینکه بتونند بیشتر سود کنند، برای محصول شما «محتوا» تولید می‌کنند و این مساله علاوه بر فروش، برای شما «برندینگ» هم به همراه میاره.
علی جعفری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
علی جعفری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • اشکان بروج:
    گردشگری الکترونیکی رو در ایران فقط با رزرواسیون هتل و فروش بلیط می‌شناسیم در حالیکه توی دنیا رستوران‌ها و بسیاری از Commerceهای دیگه هم به گردشگری الکترونیکی اضافه شدند.
    ***
    ما توی لست‌سکند روی محتوا تمرکز کردیم. داریم از اولین تا آخرین لحظه سفر با مخاطب همراه می‌شیم. «نقد و بررسی» و «تجربه افراد» مواردی هست که به مسافر کمک می‌کنه تا سفر بهتری داشته باشه.
    ***
    «جشن رنگ» باعث شده بود محیط‌زیست آسیب ببینه و … . ما اومدیم فیلم‌هایی منتشر کردیم که نشون می‌داد یک کشاورز می‌گفت ما با خوشحالی مردم خوشحالیم ولی رنگی که اینجا پاشیده شده باعث می‌شه دام من نتونه این علف رو بخوره. ما سعی کردیم آگاهی‌بخشی کنیم.
    ***
    اینفلوئنسرها به جای اینکه «مقصد» یا «ابزار سفر» معرفی کنند الان باید بیان و «فرهنگ» درست سفر رو ترویج کنند.
اشکان بروج در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
اشکان بروج در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • آرش نورآقائی:
    من باور ندارم که دوره Hard Copy و رسانه مکتوب برای گردشگری گذشته. مشکل اینجاست که محتوای مرغوب و خوب رو نمی‌تونیم تشخیص بدیم. در عین حال ما مجوزهای دیجیتال هم برای گیلگمش گرفتیم. توی آمازون هم حضور داریم.
    ***
    تجارت و بازاریابی از زمان جاده ابریشم در ایران بوده اما این تجارت «تولیدمحور» نبوده و بیشتر در مسیر تجارت بودیم. توی فضای دیجیتال هم بیشتر مارکت‌پلیس هستیم و هنوز به «خلاقیت» نرسیدیم.
    ***
    اینکه من یک نشریه مکتوب دارم باز لازمه برای نشریه دیجیتال هم مجوز بگیرم ضعف قوانین گردشگری ماست. یا مثلا یک تورلیدر که مجوز داره نمی‌دونه که می‌تونه از محتوا سفرش برای برندسازی شخصی توی فضای دیجیتال استفاده کنه یا نه. مساله حقوقی خیلی جدیه.
    ***
    کشور ایران زیارت‌کردنی است. باید تاریخ این کشور و فرهنگش رو بشناسی. فرق هست بین «سیاحت» و «زیارت». اصفهان رو باید زیارت کرد. فرق هست بین «گردشگر» و «مسافر». البته ما باید هر دو بعد رو بپذیریم.
    ***
    گردشگری ایران اصلا اونقدر توی دنیا مطرح نیست که اتفاقی مثل برجام خیلی بتونه ببرش بالا یا بیارش پایین. اول باید بیایم ببینیم چرا اون جایگاه رو نداریم.

  • متین لشکری:
    اتفاقی که توی اینستاگرام‌ برای Persian Food Tours افتاد این بود که به PR ما خیلی کمک کرد.
    ***
    بازاریابی دهان‌به‌دهان تاثیر بیشتری برای Persian Food Tour داشت تا بازاریابی دیجیتال. از مخاطبان می‌خواستیم که غذا رو تست کنند و نظرشون رو از مثبت یا منفی به ما بگن.
    ***
    تا پارسال ۹۰ درصد خارجی‌هایی که برای تور غذا مشتری ما بودند مستقل میومدند الان ۵۰ درصد از سمت آژانس و تورها سمت ما میان.

  • کیمیا خسروی:
    در زمینه گردشگری یکسری محتوای جزیره‌ای توی وب فارسی هست. ما تصمیم گرفتیم محتوایی تولید کنیم که از اول تا آخر سفر به مسافر کمک کنه. الان سعی می‌کنیم از زوایای مختلف به یک موضوع ویژه مثل «سفر زنان» نگاه کنیم.
    ***
    ما توی رادیو جولون دیتای درست و دست اول می‌دیم. فقط هم به محتوای دست اول خودمون اکتفا نمی‌کنیم و از محتوای دست اول یک معمار یا موسیقی‌دان در مورد وین هم کمک می‌گیریم و اینا رو با هم ادغام می‌کنیم.
    ***
    ما هنوز داریم تلاش می‌کنیم بگیم که «پادکست» اصلا چی هست‌. هنوز در مرحله‌ای هستیم که مدیا پادکست رو به بقیه معرفی کنیم. مشکل دیگه اینه که پادکست هنوز برای کسب‌وکارها هم یک مدیا نیست. در مورد بلاگ هم این مشکل هست. همه می‌رن سراغ اینستاگرام‌.

  • متین ارشادی:
    بازار غذای ایران ۱۸ هزار میلیارد تومن در سال هست. ما پیش‌بینی می‌کنیم این عدد تا چند سال آینده به ۷۰ هزار میلیارد تومن برسه.
    ***
    چیلیوری و ریحون داشتند روی «دوم بودن» رقابت می‌کردند. این مساله ریسک سرمایه‌گذاری رو هم بالا می‌برد. تصمیم گرفتیم ادغام بشیم تا هم‌افزایی کنیم و تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذار رو راحت‌تر کنیم تا «رهبر بازار» بشیم.
    ***
    ما فهمیدیم که اگه Rating یک رستوران از ۴.۵ به ۴ برسه، فروشش سه دهک توی چیلیوری کاهش پیدا می‌کنه.
    ***
    سوپرمارکت، نون، گل و دارو دسته‌بندی‌هایی هست که می‌خوایم به چیلیوری اضافه کنیم.

  • علیرضا آقاسی:
    اینستاگرام‌ می‌تونه برای یک مقصد گردشگری Buzz ایجاد کنه و ما توی Feel Iran همین مسیر رو طی کردیم. تونستیم ۳۸ میلیون impression از اینستاگرام‌ بگیریم.

اینستاگرام‌ یک Social Network هست پس اول باید سوشال‌نتورک رو بشناسید. باید بدونید node و link و Social Graph چیه. سوشال‌گراف به شما نشون می‌ده Nodeها و Linkها چطوری در یک شبکه قرار دارند. شما باید بدونید چطوری پیام‌تون توی این شبکه میرا نشه.
***
هر یوزر جدیدی که به یک پلتفرم اضافه بشه باعث می‌شه «ارزش» برای همه بره بالاتر. به این می‌گن Network Effect. زاکربرگ یه جا گفته بود ما باید Network Effect رو افزایش بدیم چون ارزش‌ شبکه بالاتر می‌ره.
***
همه فراموش کردند که تبلیغات مبتنی بر خوشحالی و حسی هست که به آدما می‌دیم. همه رفتند سراغ دیتا. فراموش کردند که محتوای درست هست که کارسازه. دیتا رو فقط باید برای بهینه‌سازی استفاده کنیم.
***
من فکر می‌کردم همه چی انالتیکس هست. بعد فهمیدم که دیتا مهم نیست. ادمین‌های بعضی از کانال‌ها و پیج‌ها می‌گفتند بیا یه متن برات می‌نویسم یا یه ایموجی به متن اضافه می‌کنم که Conversion Rate رو برات بترکونه و همین‌طور هم بود.
***
این نمونه Funnel سفر هست که هر کسب‌وکاری که می‌خواد به این حوزه ورود کنه باید بهش توجه داشته باشه

آمار تجربه سفری که با @feeliran منتشر شده این هست


  • آرش برهمند:
    اینفلوئنسر در یک تعریف کسی هست که می‌تونه ایده‌های افکار عمومی رو جمع کنه و بهش جهت بده.
    ***
    بخش زیادی از محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی «تقلید» هست و تعداد زیادی از برندها دارند با افرادی کار می‌کنند که همین نوع محتوا رو تولید می‌کنند.
    ***
    بر اساس آمار واکاویک بیشترین میزان ریتوییت رو توییت‌های جادی میرمیرانی به عنوان اینفلوئنسر توییتر داشته.
    ***
    بر اساس آمار واکاویک بیشترین میزان ریپلای به توییت‌ها رو ایلیا وکیلی به عنوان اینفلوئنسر توییتر داشته.
    ***
    اینستاگرام‌ جایگزین بسیاری از رسانه‌های کلان مثل تلویزیون شد. این کارکرد در توان کسانی که توی اینستاگرام‌ به عنوان اینفلوئنسر فعالیت می‌کنند نبود. نمی‌تونستند در برابر پیشنهادات مالی مقاومت کنند.
    ***
    تمرکز بیشتر مارکترها توی اینفلوئنسر مارکتینگ بر روی Reach هست در حالیکه به مواردی مثل Resonance توجه نشده.
    ***
    شکل Partnership در فضای اینفلوئنسر مارکتینگ داره عوض می‌شه. الان کسب‌وکارها، اینفلوئنسرها رو به عنوان یک Placement برای تبلیغ می‌بینند. مثل اینکه از کانال اونا برای تبلیغ مسابقه‌شون استفاده می‌کنند. این فضا در آینده عوض می‌شه.
آرش برهمند در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
آرش برهمند در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • امیدرضا کاظمی:
    مزیت مجموعه «مهر و ماه» به عنوان یکی از اقامتگاه‌های بین‌راهی سرویس‌های بهداشتی تمیز و مراقبت دائمی داره. علاوه بر این فروشگاه‌هایی هست که داخل مجموعه است. این «تجربه» فراتر از انتظار مسافره و «ارزش» خلق کرده.
    ***
    گردشگری دهان‌به‌دهان ناشی از تجربیاتی هست که برای مشتریان خلق می‌کنید. این مساله ناشی از اعتماد بین دو طرف هست‌. مشتری مطمئنه که چیزی که شما بهش ارائه می‌دید ارزشمنده.
    ***
    تجربه منحصربه‌فرد اقامت چیزی بود که ما تونستیم در سرای عامری‌ها به وجود بیاریم ولی این مساله حتی برای جامعه هتل‌دارها قابل فهم نبود چون حدومرزهایی داشتند که ما نمی‌تونستیم داخل اون حدود عمل کنیم. ما باید ارزشی فراتر از اون خلق می‌کردیم.
    ***
    باید تصویری از برند می‌ساختیم که قبل از «تاثیر اول» عمل کنه. دیزنی‌لند هم همین کار رو می‌کنه. باید رویاپردازی رو توی ذهن مخاطب به وجود می‌آوردیم که به سفر منتهی بشه.
    ***
    همه Touchpointهای سفر مهمان رو از قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر شناسایی کردیم و سعی کردیم تجربه منحصربه‌فردی برای مشتری خلق کنیم.
    ***
    بوتیک‌هتل‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که در این موارد خلاصه می‌شه

در حوزه سفر یک Community بزرگ به نام TripAdvisor داریم. Reviewهایی که مسافران از ما داخل این پلتفرم نوشتند باعث شد Top Rank ایران بشیم. ما تبلیغ زیادی توی فضای دیجیتال نکردیم. همون تجربه خوبی که برای مهمان خلق کردیم باعث شد بازخوردهای مثبت بگیریم.

امیدرضا کاظمی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
امیدرضا کاظمی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • خیام عسگری:
    ما هر روز با پوشاک ارتباط تنگاتنگی داریم. علاوه بر این با پوشاک خودمون رو توی جامعه تعریف می‌کنیم. صنعت فشن از این جهت اهمیت داره که با مساله فرهنگ پیوند خورده. توی دنیا فشن رو حافظ مرز‌هاشون می‌دونند.
    ***
    امروز مخاطبین در صنعت فشن انتظارات بیشتری دارند. به عنوان مثال شخصی‌سازی پوشاک با ابزارهای دیجیتال مساله‌ای هست که در صنعت فشن مطرح شده.
    ***
    در حال حاضر Sustainability، سرعت تحویل و شخصی‌سازی پوشاک در پلتفرم‌های جدید از ترندهای صنعت فشن در دنیاست.
    ***
    بر اساس این آمار اولین خرید دیجیتال افراد «پوشاک» هست. این فقط به معنای خرید از سایت‌ها نیست بلکه خرید از شبکه‌های اجتماعی هم شامل می‌شه.

۹۰ درصد آدمایی که وارد فروشگاه پوشاک می‌شن، موبایل دست‌شون هست. تا حالا به این فکر کردید که چطوری می‌تونید Interactive Design داشته باشید توی فروشگاه؟
***
توی فضای دیجیتال مارکتینگ لایه سطحی مارکتینگ یعنی ابزارها رو یاد گرفتیم ولی اصل موضوع یعنی «مارکتینگ» رو فراموش کردیم.

خیام عسگری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
خیام عسگری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • گلدانه ترکمنی آذر:
    لازم داریم که برندها برای ما هویت بسازند. هویت رو می‌شه با داستان‌ها ساخت.
    ***
    ۴ هزار تا ۲۰ هزار پیام تبلیغاتی در روز می‌گیریم. هر چقدر هم چای داغ باشه، قندها داخلش حل نمی‌شه پس زیاد کردن پیام‌های تبلیغاتی راهکار نیست. ما نیاز به هویت داریم.
    ***
    فشن تبدیل شده به یک صحنه تئاتر بزرگ. صحنه‌ای که برندها می‌سازند ولی این آدم‌ها هستند که دارند توی این صحنه بازی می‌کنند. بهترین بستر برای این صحنه، شبکه‌های اجتماعی هستند. برندهای ما توی ایران صحنه رو نمی‌سازند.
    ***
    این چهار E، کیفی هستند و با ابزارهای کمی نمی‌شه سنجید این‌ها رو. ما توی صنعت فشن به این چهار E نیاز داریم.

دیگه محصول رو به عنوان راه‌حل نباید به مشتری بفروشیم بلکه داستان رو باید بفروشیم. مخاطب مختاره که داستان ما رو دنبال کنه یا نه.
***
بر اساس یک تحقیق، ۹۲ درصد افراد معتقدند که نظر سایرین که در قالب محتوای کاربرساز (UGC) منعکس شده اونا رو ترغیب کرده که محصولی رو بخرند.
***
بازاریابی دهان‌به‌دهان زمانی رخ می‌ده که ما به مخاطب ‌هویت می‌دیم و از داستان‌ها استفاده می‌کنیم. زمانی که بهش می‌گیم چطوری زندگی کنه.
***
اگر خوب داستان بگیم، مخاطب به دلیل «ترس از دست دادن چیزی» دائم داستان ما رو فالو می‌کنه. دائم پست‌ها و استوری‌های ما رو دنبال می‌کنه.
***
لحظات کوچک (Micro Moment) لحظاتی هستند که به خاطر یک نیاز خاصی گوشی رو باز می‌کنیم. محتوای Bite Sized در چنین وضعیتی می‌تونه توجه مخاطب رو جلب کنه. همراهی Freaks، Familiars و Cheats توی محتوا می‌تونه در این زمینه کمک کنه.

گلدانه ترکمنی آذر در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
گلدانه ترکمنی آذر در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • هاشم مهرزاد:
    فضای مارکتینگ باید فضای «لذت» و «تجربه» باشه. ما توی خرده‌فروشی باید خودمون رو بذاریم جای مخاطب و چیزی داشته باشیم که اون دوست داره داشته باشه. ما توی درسا سعی کردیم «هویت‌سازی» کنیم و به عنوان یک برند ایرانی «اصیل» باشیم.
    ***
    کانال‌های بازاریابی دارند با هم ادغام می‌شن و OmniChannelها به وجود اومدند. ما هم توی درسا داریم از شبکه آفلاین برای شبکه دیجیتال‌مون استفاده می‌کنیم. نمی‌شه به خاطر فضای دیجیتال، فضای آفلاین رو فراموش کرد. باید اینا رو ادغام کنیم.
    ***
    همه خریدها می‌تونه بیاد به سمت فضای آنلاین به شرطی که بتونیم نگرانی‌ها و استرس‌های خرید رو توی این فضا از مخاطب رفع کنیم.
هاشم مهرزاد در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
هاشم مهرزاد در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • علیرضا صفاری:
    «برندپردازی» مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در مدیریت ارتباط با مخاطب توی Touchpointهای مختلف هست. مهمترین کلیدواژه در این فضا «تجربه مشتری» است.
    ***
    ما همیشه مارکت On&Off برای برندهای بزرگ دنیا بودیم و هیچ وقت برای این برندها به‌صرفه نبوده که به بازار ایران فکر کنند. واردکننده‌ها صرفا بر اساس یک Guideline که اونا داده بودند عمل می‌کردند و دانش بازاریابی و برندسازی فشن به ما منتقل نشده.
    ***
    ناریان ۲۳ اسفند ۹۷ اولین شعبه‌ش افتتاح شد و الان حدود ۶۰ هزار فالوور توی اینستاگرام‌ داریم که ارگانیگ بوده. برای این کار از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کردیم. توی این مسیر صرفا نمی‌خواستیم دیده بشیم. انتخاب اینفلوئنسر رو بر اساس DNA برند انجام می‌دادیم.
علیرضا صفاری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
علیرضا صفاری در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • رامین جوانرود:
    ایران توی ثبت نام تجاری خیلی مشکل داره. برای Body Spinner رفتیم اسم یه روستا رو در مازندران پیدا کردیم و اسم برند رو با اون توجیه کردیم. لوگوی این مجموعه هم نماد یک بز اصیل ایرانی هست.
رامین جوانرود در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
رامین جوانرود در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • علیرضا گل‌محمدی:
    مصرف در سه مرحله اتفاق میوفته: «نیاز»، «خرید» و «مصرف». در عصر دیجیتال این سه قسمت خیلی به هم نزدیک شده و در یک فضای مشترک این‌ها داره انجام می‌شه. کسب‌وکارها توی این سه حوزه باید Integration داشته باشند.
علیرضا گل‌محمدی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
علیرضا گل‌محمدی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • کسری میرزایی:
    ترکیب فشن و دیجیتال مارکتینگ پیچیده است. فشن ذاتا یک موضوع سریعه و همه چیز فصل‌به‌فصل تغییر می‌کنه. از سمت دیگه بازار فشن خیلی سنتیه و حرف شما فهمیده نمی‌شه.
    ***
    توی فضای فشن عموما کارفرما بودجه زیادی رو برای دیجیتال مارکتینگ نمی‌ذاره پس اگه می‌خواین توی این فضا جلو برید Low Budget برید سراغ کارفرما.
    ***
    هیچ اطلاعات مشخصی نداریم توی صنعت فشن نداریم چون مثلا هنوز درگیر قاچاق هستیم پس اگه توی حوزه دیجیتال مارکتینگ فشن به دیتا توجه کنید، موفق می‌شید. تحقیقات بازار رو حتی در سطح کوچک جدی بگیرید.
    ***
    دایرکتور دیجیتال در حوزه فشن باید سفر مشتری رو بشناسه و برای همه مراحلش برنامه داشته باشه. علاوه بر این، دایرکتور دیجیتال باید تیم سازگار با پتانسیل برند داشته باشه. مثلا اون تیم باید Art و رنگ رو در حوزه فشن بفهمه نه اینکه فقط دیجیتال مارکتینگ بدونه.
    ***
    کالای شما در صنعت فشن محتواتون هست و محتواتون کالای شماست. مجلات آنلاین فشن توی دنیا محتوای خریدنی دارند. سبک‌هایی که براشون محتوا تولید شده رو می‌شه خرید و علاوه بر این، محصول رو هم می‌شه همراهش خرید.
کسری میرزایی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
کسری میرزایی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • بهادر ادب:
    ما توی «آستین» خیلی جاها فروش رو فدای برندینگ کردیم چون می‌خواستیم برندی رو بسازیم که بتونه پوشاک ایرانی رو بفروشه. مخاطب باید احساس خوبی نسبت به کالای ایرانی می‌داشت و این نیاز به برندینگ داشت.
    ***
    یکی از عناصر برند «آستین» رو سعی کردیم بر این اساس بچینیم که می‌تونه شعبده‌بازی باشه که هر لحظه ممکنه یه چیز متفاوت از آستینش دربیاره.
    ***
    برندها ارزش‌افزوده تگموند، مدیسه و بقیه پلتفرم‌ها رو در بلندمدت از دست می‌دن به خاطر اینکه این پلتفرم‌ها درصد کمی رو دارند تخفیف می‌دن. حضور مالتی‌برندپلتفرم‌ها در کنار حضور برندها در فضای دیجیتال مشکلی به وجود نمی‌یاره.
بهادر ادب در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
بهادر ادب در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • فربد قطبی:
    اول کار «تگموند» تمرکزمون روی برندهای جهانی بود ولی پارسال قانون گذاشتند که این کار نباید انجام بشه. مساله دلار هم بود. اومدیم سمت برندهای ایرانی ولی «برندسازی» خوبی نداشتند و عموما هم با مدل Marketplace آشنا نبودند.
    ***
    خیلی از برندها می‌خوان چرخ رو از اول اختراع کنند و خودشون حضور دیجیتال داشته باشند. ولی ما ۳۰۰ هزار ورودی در سایت و اپلیکیشن «تگموند» داریم و مشتری توی پلتفرم ما حضور داره. این مساله هزینه‌ها رو برای برند کم می‌کنه.
    ***
    ما توی مارکت‌پلیس‌ها، بازار برندهای پوشاک رو بزرگ‌تر می‌کنیم و فروش برندها رو بیشتر می‌کنیم. کار ما باعث می‌شه که هزینه‌های پنهان برندها کم‌تر بشه.
فربد قطبی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
فربد قطبی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • حسام‌الدین قریشی:
    فضای آنلاین به جز بحث فروش، به عنوان ویترین هم برای بادی‌اسپینر هست. مخاطب توی فضای دیجیتال محصولات ما رو می‌بینه و میاد توی فروشگاه می‌خره. ضمن اینکه فضای دیجیتال ارزون‌تره به نسبت اینکه بریم یک مغازه توی یک مال داشته باشیم.
حسام‌الدین قریشی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
حسام‌الدین قریشی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • دانا ماشاالله پور:
    برندها سعی می‌کنند به مشتریان بگن که ما پا‌به‌پای شما حرکت می‌کنیم و «هویت انسانی» به برند می‌دن. انتخاب چهره تجاری یا همون سفیر برند هم بر همین اساس انجام می‌شه.
    ***
    برندها هنوز خطوط قرمز و خطوط مفهومی خودشون رو مشخص نکردند. توی پلتفرم‌های دیجیتال هم فیلترهای پویایی برای لحاظ این خطوط وجود نداره. ابتدایی‌ترین مفاهیم و نیازهای برندها هنوز توی فضای دیجیتال روشن نشده.
    ***
    محتوای بومی و اورجینال که بتونه با مخاطب ارتباط برقرار کنه و بر اساس ترند حرکت کنه خیلی مهمه.‌ کارگردانی این محتواها خیلی اهمیت داره. تولید این محتوا باید شامل مفاهیمی باشه که دنیا اون رو بفهمه نه اینکه لزوما انگلیسی باشه.
دانا ماشاالله پور در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
دانا ماشاالله پور در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • جلال سمیعی:
    داشتن رسانه شخصی جذاب‌ترین مساله‌ای بود که به رشد وبلاگ‌نویسی کمک کرد. تفاوت اصلی روزنامه‌نگاری و وبلاگ‌نویسی، سویه شخصی وبلاگ‌نویسی هست. در روزنامه‌نگاری «دروازه‌بانی خبر» داریم که این مساله در وبلاگ‌نویسی حذف شد.
    ***
    فاصله بین تولید و انتشار محتوا تفاوت بین رسانه چاپی و دیجیتال هست. مدیوم کاغذی به این سادگی مخاطب خودش رو از دست نمی‌ده ولی اینکه روزنامه‌نگاران هم باید رسانه دیجیتال رو بشناسند و فاصله بین تولید و توزیع رو کم کنند، مساله است.
جلال سمیعی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
جلال سمیعی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • امیر مستکین:
    در واقع هم روزنامه و هم وبلاگ دوره‌ش گذشته و با وجود رشد ویرگول در ایران پیش‌بینی می‌شه بعد از یه مدت افراد برمی‌گردند به شبکه‌های اجتماعی. شبکه‌های اجتماعی فضا رو از تک‌صدایی خارج کردند. علاوه بر این، افراد دیگه اونقدر وقت نمی‌ذارن برای بلاگ‌نویسی.
امیر مستکین در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
امیر مستکین در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • مسعود یوسف‌نژاد:
    اینکه در یک روزنامه سردبیر مطالب رو چک می‌کنه لزوما به معنای ممیزی نیست و ممکنه برای افزایش کیفیت باشه. از سمت دیگه وبلاگ‌نویسان زیادی هستند که محتوای خوبی تولید می‌کنند. مساله رسانه انتشار نیست. اگه محتوا غنی باشه، مخاطبش رو پیدا می‌شه.
    ***
    وقتی شبکه‌های اجتماعی اومدند روزنامه‌ها و رسانه‌های چاپی بیشتر تمرکز کردند روی «تحلیل خبر». الان هنوز مردم دنبال تحلیل درست هستند. به محدودیت‌های فعلی کاری ندارم ولی تحلیل‌های جدی در هر صورت در رسانه‌های چاپی مثل روزنامه منتشر می‌شه.
مسعود یوسف‌نژاد در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
مسعود یوسف‌نژاد در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • احمدرضا ناطق‌الهی:
    تعطیلی نسخه چاپی «بازی‌نما» به خاطر مشکل کاغذ بود. ما خودمون نمی‌خواستیم تعطیلش کنیم. افراد نسخه چاپی ما رو می‌خوندند و توی شبکه‌های اجتماعی فیدبک می‌دادند. اگه یک رسانه و افراد داخلش یک شخصیتی رو ساخته باشند آدما همیشه منتظر محتواشون هستند.
    ***
    ما برای نسخه آنلاین بازی‌نما داریم طراحی‌هایی می‌کنیم که در رقابت با بقیه رسانه‌های آنلاین بازی، «ارزش‌افزوده» ایجاد کنیم همونطور که رسانه چاپی ما این ارزش رو ایجاد می‌کرد.
    ***
    شبکه‌های اجتماعی همونطور که مزیتی مثل سرعت انتشار رو به وجود آورده اما مثلا پیشینه ذهنی افراد در موج‌سواری‌های شبکه‌های اجتماعی می‌تونه تبدیل به تهدید بشه.
احمدرضا ناطق‌الهی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
احمدرضا ناطق‌الهی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • آرش ترابی:
    بعضی مدیران بانکی نیاز دارندکه مطالب رو چاپی بخونند. «عصر تراکنش» یک رسانه مکتوب هست که مدیران اون رو می‌خونند.
آرش ترابی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
آرش ترابی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

  • حامد بدیعی:
    فرستنده، مخاطب، زمینه و بافت، پیام، مجرای تماس و رمزگان تصویر سازو‌کار انتقال پیام در ارتباط تصویری(عکس) هستند. تصویر عکاسی از منظر نشانه‌شناسی نیاز به Decode کردن داره. رمزگان تصویر اینجاست که اهمیت پیدا می‌کنه.
    ***
    معنا و مفهوم عکاسانه در بستر و کانتکست اون شکل می‌گیره. ژانرها به مدد ابزار جدید شکل می‌گیرند و در بستر زمانی خود رمزگان تصویری ایجاد می‌کنند. مشکل ما توجه نکردن به «ژانر» هست البته نه اونجور که در زمینه‌های دیگه مثل فیلم مطرح شده.
حامد بدیعی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال
حامد بدیعی در سومین همایش روز بازاریابی دیجیتال

گزارش تصویری این رویداد رو می‌تونید در سایت شکارچی (مهدی برهمندپور) ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا