در اولین رویداد محتوایی هایپرکات چه گذشت؟
در این پست برخی از نکات مطرح شده در رویداد هایپرکات رو منعکس میکنم. این پست برگرفته از توییتهائیه که در این رشتهتوییت و در حین برگزاری رویداد زدم. هشتگ اختصاصی رویداد #هایپرکات بود.
توی این رویداد که در تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۰ برگزار شد، زیزی سلیمی، کوروش چایچی، اهورا نیازی، فرزاد مهردادی، امیر خرمنژاد، صدرا مخملی، مهدی شجاری، رضا حیدرینسب و محمد امین صدقی سخنرانی داشتند. در انتهای رویداد هم پنلی با عنوان «چالشهای تولید محتوای ویدئویی» با حضور آرش برهمند و جمعی از سخنرانان برگزار شد. نکاتی رو که هر سخنران توی پنل گفت هم در انتهای نکات سخنرانیش نوشتم. عکسهای رویداد رو مهدی برهمندپور گرفته.
زیزی سلیمی (ویدئوگرافر و تولیدکننده محتوای ویدئویی)
موضوع سخنرانی: از پیدا کردن تا تکمیل و اجرای ایده برای تولید محتوای ویدئویی
- احمد طالبینژاد میگه «هیچ ایدهای در جهان نیست که بهش پرداخته نشده باشه.» پس منتظر نباشید که یه ایده خیلی ناب به ذهنتون برسه. شما میتونید ایده قدیمی رو با لحن و ساختار جدید ارایه بدید.
- همه میتونند ایدهپرداز باشند پس این توهم که من آدم خلاقی نیستم رو از خودتون دور کنید. ایدهپردازی برای تولید محتوای ویدیویی منبع خاصی نداره و توی این چند سال همه کسانی که فعال بودند با تست و خطا جلو رفتند.
- از داستانهای واقعی که برای خودتون پیش اومده میتونید ایده بگیرید. راه دیگه ایدهپردازی «شنونده بودن» هست. به حرفهای بقیه دقیق گوش کنید و ازش ایده بگیرید. شاید ایده شما هیچ ارتباطی با حرف اونا نداشته باشه ولی ایده خوبی بشه.
- نوشتن به ایدهپردازی کمک میکنه. وقتی روی کاغذ میارینش کم و زیادش میکنید و همین به تکمیل ایده کمک میکنه.
- چیزی که میتونه مخاطب رو درگیر کنه احساسه و موندگارترین چیزیه که توی ذهنش میمونه. مثلا من برای آنباکسینگ یه دوربین، فیلم رو از لحظات زندگی خودم گرفتم. بعضیوقتا از مسایل تکنیکال باید بیایم بیرون و فکر کنیم چطوری احساسات رو درگیر کنیم.
کوروش چایچی (دبیر بخش ویدئوی دیجیاتو)
موضوع سخنرانی: چطور مخاطب رو بشناسیم تا محتوای بهتری تولید کنیم؟
- اولین چیزی که باید قبل از تولید محتوای ویدیویی بهش توجه کنیم این موارده: مشخص کردن پلتفرم، شناسایی کاربران هر پلتفرم، اینکه مخاطبین ما متخصص هستند یا عمومی و بازه سنی مخاطب.
- بررسی بازدیدها، بررسی واچتایم، بررسی میانگین حضور مخاطبین در یک ویدیو و بررسی کامنتها از مواردیه که تولیدکننده ویدیو برای ارزیابی عملکردش باید ازش استفاده کنه.
- اگه دامنه مخاطبین رو به مخاطب متخصص محدود کنید شاخص «بررسی میانگین حضور مخاطبین در یک ویدیو» میتونه مهم باشه چون هرچند تعداد مخاطبین کمه ولی اگه این شاخص بالا باشه شما موفق بودید.
- باید به کامنت مخاطبین و انتقادها جواب بدید ولی باید توان تشخیص کامنتهای سمی رو هم داشته باشید. تفاوت انتقاد و کامنت سمی اینه که در حالت دوم تلاش مخاطب فقط تخریب کار شماست و این قابل تشخیصه.
- احترام به مخاطب، دوز شوخی و صمیمیت و چسبیدن به هدف اولیه از مواردیه که مانع از زرد شدن روند تولید محتوای ویدیویی شما میشه.
- شما میخواین توی یه تخصص، شاخص بشید پس تلاش کنید که زرد نشید چون مخاطب شما خیلی اهمیت داره و نباید این حس بهش دست بده که شما هم مثل بقیه شدید.
- با حضور نسلهای جدیدتر بهعنوان کارمند و همزمان تغییر ذائقه مخاطب، رسانههایی مثل دیجیاتو هم زبان بصریشون رو تغییر میدن. چهارچوب زیاد تغییری نمیکنه ولی در همون چهارچوب، زبان انتقال محتوا تغییر میکنه.
- در ۹۰درصد موارد برای گرفتن اسپانسر برای دیجیاتو تلاش میکنم محصول یا خدمتی رو تبلیغ کنم که خودم ازش استفاده کرده باشم.
اهورا نیازی (اینفلوئنسر حوزه تکنولوژی)
موضوع سخنرانی:سناریو و اجرا چطور میتونه مخاطب رو میخکوب کنه؟
- اجرای قوی به این معناست که باید خودت باشی. اون کسی که جلوی دوربینه باید همون شخصی باشه که پشت دوربینه چون تو میخوای سالهای سال این کار رو بکنی و یه جا خسته میشی.
- محتوای سرگرمکننده (ویدیو خندهدار تا هیجانی) بیشترین مخاطب رو در دنیا داره. بعد محتوای خبری و بعد محتوای علمی و فرهنگی.
- عموما ۲۵درصد مخاطبین ویدیو رو تا آخر میبینند. اگه این رو ۵۰درصد کنید فوقالعاده است. اگه این اتفاق بیوفته میزان بهاشتراکگذاری و کامنت و … هم میره بالا. با ساختن ۵۰ تا ۱۰۰ ویدیو مخاطب رو میشناسید و این شاخصها زنجیرهای پیشرفت میکنه.
- وقتی میفهمم مخاطبم چی دوست داره، بر اساس سلیقه اون ویدیوهای بعدی رو میسازم. مثلا اگه بفهمم اصطلاحات تخصصی دوست نداره ازشون استفاده نمیکنم یا سرگرمی و احساسات رو چاشنیش میکنم. احساسات به ویدیو رنگ میده و مخاطب رو درگیر میکنه.
- در تولید محتوای ویدیویی تو باید مجری خوبی باشی. باید تسلط داشته باشی. باید زبان بدنت خوب باشه. ضمن اینکه کاتهای زیاد توی ویدیو حواس مخاطب رو پرت میکنه پس باید بتونید روون حرف بزنید.
- همکاری، دست گذاشتن روی احساسات مخاطبین، جایزه گذاشتن برای ویدیو (متعادل)، پول، چیزهای حیاتی انسانها، رنگ، تدوین، سناریو و فیلمبرداری از مهمترین تکنیکهای تولید ویدیو است.
- ویدیو ساختن توی دنیای امروزی نسخه از پیش تعیینشده نداره. اگه خلاق باشید، آموزش ببینید، تلاش زیاد کنید و استمرار داشته باشید حتما موفق میشید.
- بر اساس مسیری که توی اینترنت میبینم، بهنظرم در آینده اشخاص پررنگتر از رسانهها خواهند بود. یکی از دلایلش اینه که کار چابکتر جلو میره و اینکه تجهیزات و امکانات فقط در دسترس رسانه نیست.
- با همه عدم قطعیتهایی که الان وجود داره بازم من پیشنهاد میکنم که اگه کسی به تولید محتوای ویدیویی علاقه داره شروع کنه. فردا شاید یوتیوب فضاش رو برای ما بست یا داخل ایران مسالهای به وجود بیاد. این عدم قطعیت همیشه هست. باید شروع کرد.
فرزاد مهردادی (ویدئوگرافر)
موضوع سخنرانی: نکاتی که هر تولیدکننده محتوای ویدئویی باید دربارهی تجهیزات بدونه!
- اگه میخواین سلیقه فنیتون توی تولید محتوای ویدیویی بهبود پیدا کنه، ویدیو خوب ببینید. چون بعدتر وقتی خودتون دارید ویدیو تولید میکنید، میفهمید کدوم ویدیو بهتر دراومده.
- نورپردازی High Key و Low Key دو نوع نورپردازیه که با توجه به موضوع ویدیو میتونید انتخاب کنید تا خوشساختتر بشه. این کار رو با کمی سلیقه و توجه به نورهای داخل اتاق هم میتونید ایجاد کنید. انواع نورپردازی، ابعاد متفاوتی ایجاد میکنه.
- فوکال لنز میتونه کار رو متفاوت کنه. مثلا اگه بکگراند خوبی ندارید، لنز تله میتونه کمک کنه. موضوع دیگه قاببندیه. هر چی قاب رو بهتر ببینید مخاطب بیشتر توجهش جلب میشه.
- مساله صدا توی تولید ویدیو خیلی مهمه. بعضا میگن اگه صدا خوب باشه، حتی خود ویدیو هم خوب نباشه، ویدیو دیده میشه.
- مهمترین مساله توی تولید محتوای ویدیو حساسیت به مسایلی مثل صدا، بکگراند، نوع لنز و نوره. لازم نیست تجهیزات قوی داشته باشید. وقتی که موبایل رو میذارید و فیلم میگیرد به این نکات توجه کنید، حالات مختلف رو تست کنید و دائم بهترش کنید.
امیر خرمنژاد (مدیر بخش مولتیمدیای دیجیاتو)
موضوع سخنرانی: تصویربردار و تدوینگر چطور میتونه به رسوندن مفهوم به مخاطب کمک کنه؟
- باید بتونیم لحنمون رو همسو با محتوایی کنیم که داریم بیان میکنیم. مساله دیگه استفاده از کلماته. اگه کلماتی بگید که ذهنش رو الکی جای دیگه ببره درست نیست. زبان بدن و حالت چهره هم خیلی مهمه و باید با فیلمبردار و تدوینگر هماهنگ باشیم.
- وقتی داریم در مورد یه چیز شگفتانگیز و خفن صحبت میکنیم حالت چهرهمون هم باید این حال خوب رو به مخاطب منتقل کنه.
- ارتفاع دوربین نسبت به مجری، انتخاب زاویه، انتخاب قاب و حرکت دوربین از مهمترین مسائلیه که توی فیلمبرداری باید بهش توجه کنیم.
- موضوع محتوا توی ویدیو در انتخاب لانگشات و کلوزآپ به عنوان قابهای فیلمبرداری تاثیرگذاره. مثلا من اگه بخوام یه موضوع محرمانه به مخاطب بگم، قاب باید کلوزآپ باشه تا مخاطب این حس محرمانگی رو بهتر بگیره.
- از موارد مهم توی تدوین ویدیو میشه به پشت صحنه، سوییچ بین دوربینها، استفاده از موسیقی و کات و جامپ کات اشاره کرد.
- انتخاب موسیقی خیلی باید هوشمندانه باشه. مثلا اگه میخواین در مورد رویداد اپل یا طرح صیانت ویدیو بسازید، نوع موسیقی باید متفاوت باشه. علاوه بر این، ولوم موسیقی نباید طوری باشه که توجه مخاطب رو از موضوع اصلی دور کنه.
صدرا مخملی (دبیر بخش ویدئو زومیت)
موضوع سخنرانی: حالوهوای محتوای ویدئو از جایگاه رسانه
- مهمترین تفاوت تولید محتوای ویدیویی برای شرکت رسانهای نسبت به ویدیوی شخصی اینه که «من» تبدیل میشه به «ما». حرفی که دارم توی این ویدیو میزنم حرف کل مجموعه است نه شخص خود من. ضمن اینکه همه همکاران درگیر توی تولید ویدیو برای مخاطب مهمه.
- حرفی که توی تولید محتوای ویدیو برای یه شرکت رسانهای میزنیم باید سنجیدهتر باشه چون به پای همه اعضای اون شرکت نوشته میشه.
- توی تولید محتوای ویدیویی برای شرکت رسانهای pre production از این جهت مهمه که به تمام جزییات ویدیو و اینکه مخاطب چه انتظاری داره باید توجه بشه.
- یکی از مسایلی که در تولید ویدیو برای شرکت رسانهای اهمیت داره اینه که «خطا» میتونه فاجعهآفرین باشه چون قرار بوده از زیر دست چندین نفر رد بشه ولی مخاطب از خطا توی ویدیو شخصی راحتتر میگذره.
- آیا یه اینفلوئنسر و یه شرکت رسانهای در تولید ویدیو رقیب هم هستند؟ به نظرم مقایسه درستی نیست چون سگمنتهای متفاوتی رو هدف قرار دادند. بهترین کار اینه که با هم همکاری کنند تا فرصتهای جدیدی براشون خلق بشه.
- توی یه شرکت رسانهای در حوزه تکنولوژی مثل زومیت این تفاوت رو در مقایسه با کار توی رسانهای مثل صدا و سیما دیدم که با دامنه مخاطبین بیشتری مواجه شدم و روند تولید محتوای تخصصی در برخورد با مخاطب متخصص خیلی برام جذاب بود.
- موافق این نیستم که در آینده اشخاص پررنگتر از رسانهها میشن چون رسانهها دارند با فضای جدید خودشون رو منطبق میکنند. از سمت دیگه اشخاص هم تلاش میکنند به سمت رسانهای مثل وبسایت برن و اون رو پررنگ کنند.
مهدی شجاری (بنیانگذار موبونیوز)
موضوع سخنرانی: مزیتها، معایب و چالشهای یوتوبر تخصصی بودن
- یه چیز وجود داره که چه توی یوتیوب، چه جاهای دیگه میتونه تو رو به موفقیت برسونه و اون خلق ارزشه. اون چیزی که پیشبرنده کار تو باید باشه، خلق ارزشه و پشتوانهای که از مردم میگیری نه فکر اینکه چند دلار کسب درآمد از یوتیوب خواهی داشت.
- هدف اولی که برای ساخت یه رسانه شخصی میذاریم باید هدف محدودی باشه تا بتونیم فیدبک بگیریم. بعدا کار رو میتونیم توسعه بدیم.
رضا حیدرینسب (تصویربردار و تدوینگر زومجی)
موضوع سخنرانی: همهچیز دربارهی پیروی از ترندها در محتوای ویدئویی
- همیشه نور سافت و ۴۵درجه نمیتونه خوب باشه. باید به رنگ نور هم فکر کنید. در مورد صدا هم همین موضوع هست. الزاما چیزی که پیشفرض فکریتونه، درست نیست. باید بو بکشید و ببینید جای چی خالیه. نه فقط محتوا. بلکه فرم و محتوا.
محمدامین صدقی (مدیر بخش محتوای هلدینگ پارسه و سردبیر کارو تک)
موضوع سخنرانی: بررسی مسیرهای درآمدزایی از تولیدمحتوای ویدئویی
- اینکه توی کار شخصی در مقایسه با کار توی شرکت «رییس خودتی» هرچند ممکنه بهنظر مثبت باشه اما نکته منفیش اینه که مجبوری به خودت سخت بگیری و بعضا شبانهروزی کار کنی تا به یه نقطهای برسی.
- توسعه فردی در کار شخصی عموما بیشتر از کار توی شرکته و این خوبه ولی واقعیت اینه که «مجبوری» در رقابت با دیگران پیشرفت کنی. مثلا اگه یه نرمافزار رو یاد نداری و رقیبت با اون نرمافزار ویدیوهاش پیشرفت کرده، تو هم مجبوری اون رو یاد بگیری.
- کسی که به عنوان تیملید توی شرکت بالای سر شماست قراره که تجربه بیشتری داشته باشه و همین نکته به پیشرفتتون کمک میکنه و این نکته خوبیه در مقایسه با کار شخصی. بقیه اعضای تیم هم تخصصهای مختلفی دارند و این مساله به تحقق ایدهتون کمک میکنه.
- اگه دارید جایی کار میکنید و مصمم هستید که کارتون رو ول کنید و کار شخصی کنید، بیگدار به آب نزنید. یهو کارتون رو ول نکنید. کمکم توی تایمهای خالیتون کار شخصی رو پیگیری کنید تا فیدبک بگیرید و ببینید اصلا میتونید ادامه بدید یا نه.
- اهمیت استودیو زمانی روشن میشه که میبینیم بعضی از مجموعهها مثل یه فروشگاه اینترنتی زیرساخت رسانهای ندارند و تمرکزی روی این حوزه هم نداشتند. اینجاست که به رسانهها و تیمهاشون روی میارند.
اگه این گزارش براتون مفید بوده لطفا برای دوستانتون هم بفرستید. اگه نظری در مورد رویداد یا نحوه گزارشنویسی هم داشتید توی کامنتها به من بگید. مرسی 🙂